Audioverze
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) návrh evropské normy Euro 7 odporuje přírodním zákonům a v podobě, v jaké je nyní, nesmí nikdy vejít v platnost. „I kvůli tomu jsme podnikli první kroky. Dáváme dohromady skupinu států, které naši jednoznačně odmítavou pozici podporují,“ říká Martin Kupka v pořadu InfoTalks.
Problémů s novou emisní normou, která má ambici vstoupit v platnost v roce 2025, je podle ministra hned několik. „Ta norma je nerealizovatelná. Tak, jak ji někdo sepsal, tak ji výrobci nemohou výrobci naplnit. A to jak z hlediska času, který nutně potřebují na její implementaci, tak z hlediska nerealistických požadavků, které odporují fyzikálním zákonům,“ dodává ministr dopravy. „Nerozumím tomu, proč Evropská komise s takovým návrhem přišla.“ Jak by norma v současné podobě dopadla na tuzemský průmysl? Které státy ji v Evropě prosazují, a které se jí naopak brání? A jaký kompromis by byl pro Česko akceptovatelný? Poslechněte si celý pořad.
V pořadu také zazní:
„Česká republika byla první, kdo popsal, v čem je norma Euro 7 nerealistická a v čem dokonce může negativně ovlivnit životní prostředí.“
„Za mě normu Euro 7 nepotřebujeme, ona ale v nějaké formě stejně přijde. Myslím si, že tlak, který jsme vyvinuli, ve výsledku bude směřovat k rozumnému kompromisu.“
„Těsně před zveřejněním jsem se spojil s eurokomisařem Thierry Bretonem, žádal jsem ho, ať je ta norma co nejmírnější, ať se co nejvíce odsunou data, kdy vstoupí v platnost. Ovšem když k nám doputoval finální návrh, ukázalo se, že je to skutečně daleko mimo sliby, které Evropská komise adresovala jak výrobcům, tak jednotlivým vládám.“