RECENZE MICHALA BORSKÉHO | Módní vlna záliby v elektrických autech poněkud maskuje fakt, že základními stavebními kameny prodejů jednotlivých značek jsou auta, která pro ně byla vždy charakteristická. A jestli Ford vždycky něco opravdu uměl, byly to dodávky všeho druhu.
Neznalý zákazník se v nabídce lehkých „užitkáčů“ od Fordu může trochu ztrácet. Modely Tourneo i Transit nesou přívlastky Courier, Connect a Custom a zvenčí mohou vzbuzovat dojem, že se jedná o velmi podobné verze vozů. Je to ale všechno trochu jinak. Zatímco modely s předponou Transit jsou ty užitkové, modely Tourneo mají přidanou hodnotu v podobě vyšší výbavy a většího počtu sedadel.
Tourneo Courier, které vidíte na obrázcích a v podcastu Auto-Moto-Borski, je pětimístné, Tourneo Connect sedmimístné a Tourneo Custom devítimístné, přičemž se liší i designem.
Amerika jak vyšitá
Není to tak dávno, co Ford vyráběl plejádu rodinných modelů MPV v čele s Galaxy či S-MAXem. Tato éra už je pryč, víc než dobrou náhradou je ale právě řada Tourneo. Pod jménem Courier už v 90. letech vznikala minidodávka odvozená od Fiesty, dnes je to ale pořádný kus auta, který v neposlední řadě výborně vypadá.
Navenek Tourneo Courier nezapře původ v dodávce, ve verzi Active ale vkusně koketuje s třídou SUV. Arzenál čítá podvozek s plastovou ochranou, v permanenci jsou také „americká“ kolmá maska s integrovanými vertikálně situovanými světly, vysoká kapota i dvoubarevné lakování karoserie s černými sloupky. Současně se člověk při pohledu na tohle auto nemůže ubránit vzpomínkám na Land Rover Defender, tedy něco fakt robustního.
Soudě podle subjektivního dojmu i toho, jakou pozornost Courier budil u kolemjdoucích či řidičů, odvedli designéři Fordu excelentní práci. U víceméně užitkového auta v této cenové hladině jsem nikdy nic podobného nezažil. Zvlášť efektně vypadá Tourneo Courier v kombinaci zeleného laku Bursting Green a kontrastní bílé střechy. Courieru svědčí i 17palcové „diamantové“ disky.
Prostor využitý do maxima
Přestože Courier působí díky vysoké a bílé střeše jako poměrně velké auto, opak je pravdou. Ve skutečnosti má na délku pouhých 4 337 mm a rozvor náprav 2 690 mm. Je tedy kratší než třeba Škoda Scala a jen o fous větší než Fabia. Uvnitř to ale vůbec není znát a efektivní využití obestavěného prostoru připomíná legendy v oboru jako původní Mini a Renault Espace či Twingo.
Ploché boky karoserie neomezují šířku, nad hlavou je přímo „nekonečná“ rezerva a dost místa je i v podélném směru. Extrémně praktické jsou i posuvné boční dveře. Design palubní desky je jednodušší, vše je ale perfektně sladěno a verze Active přidává specifické čalounění.
Pokud vás už unavují cirkusově načančaná SUV, Courier vás potěší. Sedadla jsou jednodušší, ale ani po absolvování více než 500kilometrové štreky vás záda bolet nebudou. Při delším stání může řidič relaxovat díky výsuvné opěrce na nohy. Nechybí ani loketní opěrka, přestože je úzká.
Volant je tentýž jako v Pumě nebo v SUV Kuga, takže má robustní věnec a spoustu osvědčených tlačítek. Palubní deska nese dva propojené 8palcové displeje. Přístrojový panel má sice jednoduchou digitální grafiku, ale je přehledný a dobře čitelný.
Infotainment SYNC 4 v ničem nezaostává za osobními modely Fordu. Disponuje hlasovým ovládáním a bezdrátovou konektivitou s chytrými telefony přes Aple CarPlay a Android Auto. Sneslo by se snad jen klasické ovládání topení namísto použitého dotykového přes displej.
Oceňuji naopak klasický otočný ovladač hlasitosti, stejně tradiční páku parkovací brzdy. Užitkový kořínek Tournea je cítit z řady praktických odkládacích prostor. Najdete je ve dveřích, kam dáte i litrovou láhev, ve středové konzoli, středovém tunelu, na palubní desce, ale také nad čelním oknem v podobě široké poličky.
Vychytávkou je lamela pro přichycení příslušenství mezi displeji, například konzoly pro mobilní telefon. A samozřejmě nechybí ani indukční nabíječka.
Stěhovák obecný
Malé dodávky si rodiny kupují hlavně pro jejich praktičnost. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 570 litrů, pokud bychom prostor měřili až po střechu, bylo by to 1 188 litrů. Fajn je, že se ani 190 cm vysoký člověk nepraští do hlavy o páté dveře.
Když si sklopíte opěradla zadních sedadel a vyklopíte sedáky, dostanete prostor o objemu až 2 162 litrů. Nakládací hrana je nízká a většina přepravovaných předmětů se do kufru vejde bez problémů – dlouhé mohou být až 1,5 metru, aniž by omezily cestující vpředu. Za pozornost stojí, že se dozadu vejdou tři dětské sedačky vedle sebe.
Litrový pohon stačí
Pohon osobního Tournea Courier obstarává několikanásobný světový motor roku – litrový tříválec EcoBoost o výkonu 125 koní, volit lze mezi manuální a automatickou převodovkou. Já jsem jezdil s manuálem, a i když jsem stran řazení s věkem poněkud zlenivěl, v testovaném Fordu mi tahle volba přišla úplně přirozená.
Tříválec tomuto kompaktnímu MPV docela stačí a Courier s ním pomalý určitě není. Řazení je příjemně přesné, jen si musíte zvyknout na fakt, že šestka je vyloženě dálniční. V zájmu úspornosti je hodně dlouhá, v praxi budete tedy v dálničním stoupání občas podřazovat na pětku – praktická škatulka přece jenom generuje citelný aerodynamický odpor.
Vzdor tomu je poměrně úsporná. V kombinovaném provozu se dá jezdit za sedm litrů, na dálnici odběr šplhá k osmičce. Vysoká stavba karoserie si žádá tužší nastavení podvozku, auto však není nepohodlné ani uskákané, což je častá bolest podobně velkých konkurentů.
Bonusem takového „setupu“ je nadprůměrně jisté chování v zatáčkách – ostatně i starší malá Tournea vycházející z Fiesty nabízela výborné jízdní vlastnosti. O tom, že Courier jezdí lépe než například Peugeot Rifter nebo Citroën Berlingo, není pochyb.
Dobrý sluha i dobrý pán
„Ševče, drž se svého kopyta,“ říká staré lidové moudro a u Fordu ho pochopili zcela beze zbytku. Praktická rodinná „lednička“ jménem Tourneo Courier staví na mnohaletých zkušenostech svých úspěšných předchůdců. Je to patrné na praktičnosti vnitřního prostoru a univerzálnosti celého auta, které neurazí jako klasický osobák, ale má i mimořádné „stěhovací“ vlohy.
To vše v atraktivním balení a za rozumné peníze – 586 000 Kč za auto na obrázcích je při vědomí mnohem vyšších cen menších kombíků formátu škodovácké Octavie krajně sympatických.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.