KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Knihovna politických reklam je jednou z mála dobrých věcí na současném Facebooku, respektive na společnosti Meta obecně. Jde o jednoduchý katalog všech politických reklam, jejich zadavatelů, ceny a dalších podrobností – a díky tomu lze jednotlivým prezidentským kandidátům, respektive jejich marktérům, koukat přímo do kuchyně. Co se tam odehrává?
Knihovna politických reklam nevznikla proto, že by si Mark Zuckerberg řekl, že svou firmu najednou udělá více transparentní. Naopak. Ta vznikla z chaosu, kdy se někdejší Facebook proměnil z platformy na sdílení rodinných fotografií a obědových menu na promazanou a velmi efektivní mašinu na ovlivňování voleb po celém světě. Ty nejflagrantnější případy? Třeba ovlivnění amerických prezidentských voleb v roce 2016.
Ať tak či onak, účel světí prostředky a nakonec díky těmto otevřeným datům můžeme v zásadě online sledovat, kolik peněz jednotliví prezidentští kandidáti na Facebooku a Instagramu utrácejí, na koho svými sděleními cílí (a necílí) a další podrobnosti. Zároveň je jasně vidět, jak velkou sumu ze 40milionového výdajového limitu pro první kolo volby již kandidáti vyčerpali.
Aktuální data tak ukazují, že miliardář Karel Janeček, který svou prezidentskou kampaň zahájil rozkročený mezi reálným světem a metaverzem, do digitální reklamy na Meta lije ze všech kandidátů suverénně nejvíc peněz. Za posledních 90 dní takto utratil 2,3 milionu korun – téměř dvakrát více než další kandidát v pořadí.
Janečkovi, který si coby miliardář celou kampaň platí ze svého, v jeho útratách nebrání ani fakt, že patří mezi jasné outsidery současné prezidentské volby. Jeho šance na vítězství jsou naštěstí minimální a jeho multimilionová sebeprezentace na sítích tak s největší pravděpodobností zůstane jen spravedlivou pokutou za jeho nevyžádané narcisistní mesiášství.