KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | Ačkoliv ruský prezident Vladimir Putin zdůvodňuje agresi na Ukrajině tím, že Západ chce oslabit a nakonec zničit Rusko, otázkou zůstává, co by vlastně mělo být zničeno. Pokud přijmeme tezi, že státní společenství je kromě hranic definováno také společným kulturním prostorem, Rusové se dlouhodobě své kultury vzdávají sami a dobrovolně. A válka na Ukrajině je tak možná jen součástí snahy současných ruských elit zakrýt fakt, že kulturní válku o svou vlastní identitu Rusko prohrálo už dávno.
Snad nejkřiklavějším příkladem ztráty ruské národní identity je obskurní vlastenecké sdružení Noční vlci. Skupina „drsných ruských mužů“ donedávna objížděla s přímým požehnáním od Vladimira Putina některé evropské státy, včetně Česka, aby podle oficiální verze uctila památku padlých sovětských vojáků za druhé světové války.
Je ale poněkud podivné, když vyslanci ruské kultury (a vlastně i samotného prezidenta Putina) přijíždějí uctít padlé na amerických, japonských a německých motorkách a ve stejných „okovaných kožených bundách“, v jakých brázdí silnice jejich „západní“ kolegové.
A vůbec nezáleží na tom, zda mezi motorkami Nočních vlků nejede také nějaký ruský „Dněpr“ nebo na sobě nějaký „noční vlk“ nemá kůži z ruského medvěda. Jde o to, že celý ten „marketingový model“ skupiny drsných mužů na motorkách, kteří mají budit respekt, je převzatý ze Západu. Ostatně Noční vlci se nijak netají tím, že inspiraci našli u amerického motorkářského hnutí Hells Angels.
Ale proč vlastně? Z jakého důvodu nepřijedou Noční vlci či jiní ruští vlastenci (jakkoliv to může znít podivně) uctít své padlé v ruských „Volhách“ a v „rubáškách a beranicích“, zkrátka zvolit nějakou svou vlastní formu ruské identity? Připadali by si méně drsně? Báli by se, že budou lidem pro smích? Proč se musí „opičit“ po Západu?