Húsíové proti zbytku světa: Válka v Rudém moři může potrápit i Česko

Adam Maršál

Húsíové, jemenští islámští fundamentalisté, útočí na obchodní plavidla v Rudém moři i civilní cíle v Izraeli. Jakým způsobem se to může dotknout i nás a jak dlouho bude trvat, než na stupňující se agresi odpoví americké námořnictvo? Jeho „nervozita“ teď stoupá každým dnem.

Každá loď směřující v současné době z nebo do Suezského průplavu čelí riziku útoků jemenských šíitských povstalců podporovaných Íránem. Ti slovy svého vojenského mluvčího, brigádního generála Yahii Sareeho, budou bránit primárně izraelským lodím v plavbě Rudým mořem, dokud „bude trvat izraelská agrese proti jejich nezlomným bratrům v pásmu Gazy“. Cíle Húsíů plnohodnotně vystihuje slogan: „Smrt Americe, smrt Izraeli, proklínáme Židy, vítězství islámu“.

Na snímku pořízeném 2. prosince 2023 v hlavním městě Jemenu San'á pochodují nově naverbovaní bojovníci húsijských vojenských sil připravení podpořit Palestince v Gaze.

Za cíl si berou lodě, u nichž jen trochu předpokládají, že mají nějaké spojení s Izraelem. Tedy se státem, který podle jejich „světonázoru“ nemá právo vůbec existovat a jako takový musí být „po zásluze“ zničen – vymazán z mapy světa. Svou bojechtivost rozdmýchanou probíhajícím konfliktem v Gaze si chladí na civilních obchodních plavidlech, které nyní zasypávají raketami a nálety dronů.

V posledních dnech své útoky stupňují. Prokazatelně zasáhli tři velké obchodní kontejnerové lodi registrované v Rumunsku a v Panamě, přičemž žádnou z nich nepotopili. Již dříve v říjnu poslali balistické rakety na izraelské letovisko Ejlat, v listopadu Američanům sestřelili bezpilotní letoun MQ-9 Reaper a o pár dní později unesli velký trajekt Galaxy Leader, který i s posádkou zavlekli do jemenského přístavu Hudajda. Jako důvod uvedli, že plavidlo zčásti vlastní jeden z nejbohatších Izraelců, rejdař Abraham „Rami“ Ungar.

Jak se nás to týká?

Útoky na civilní plavidla v Rudém moři nás sice bezprostředně neohrožují, ale případné omezení nebo dokonce uzavření obchodní cesty přes Suezský průplav by mělo globální následky – a ty můžeme velmi záhy pocítit i u nás. Ukázalo se to v roce 2021, kdy se v průplavu vzpříčila kontejnerová loď Ever Given a na mnoho dní zcela uzavřela tuto klíčovou námořní cestu. 

Světový obchod, už tak těžce zkoušený krizí vyvolanou pandemií covidu-19, na to velmi citlivě zareagoval a omezení se tehdy dotklo i mnoha českých firem. Ve frontě na proplutí tehdy čekaly bezmála čtyři stovky lodí a některé si hledaly alternativní cestu kolem Mysu Dobré naděje. Tato cesta kolem celého Afrického kontinentu je nejen o dva týdny delší, ale zejména na východním africkém pobřeží se lodě vystavují riziku pirátství.

Zhroucený region o velikosti Francie a nová migrační vlna. Válka v Súdánu nese pro Evropu dvě rizika, říká orientalista Pelikán

Možné scénáře – co může následovat?

Situaci v Rudém moři ostře sleduje Centrální velitelství Spojených států CENTCOM, které se netají tím, že útoky vnímá jako přímou hrozbu pro mezinárodní obchod a námořní bezpečnost. V oblasti hlídkuje torpédoborec amerického válečného loďstva USS Carney, patřící mezi nejrozšířenější torpédoborce třídy Arleigh Burke. 

Je to „zlo na vodě“ – loď je vybavena protiraketovým systémem Aegis schopným detekovat, zachytit a zničit balistické střely středního a dlouhého doletu. Jde prakticky o stejný systém, která má chránit Evropu ze základen v Polsku a v Rumunsku. Jenže tenhle se umí plavit rychlostí až 30 uzlů (56 km/h) a je připravený okamžitě reagovat na provokace a útoky Húsiů silou.

sinfin.digital