Někdo kdysi spočítal, že na Cannes Lions, nejprestižnější reklamní festival světa, přijíždí okolo 80 procent největších zadavatelů reklamy. Podobný poměr myslím platí i pro reklamní skupiny, média, sociální sítě a Big tech. Cannes Lions jsou kromě oslavy těch nejlepších reklam světa i předzvěstí trendů, které v reklamě, marketingu a médiích budou v dalších měsících dominovat, ovšem Čecha, kterého by to zajímalo, abys ve francouzském letovisku pohledal.
Ano, zjednodušuju. A čest výjimkám! Dobrá zpráva je, že Česko mělo na letošních Lvech dva porotce, což je vzhledem k prestiži soutěže a množství světových prací, které u nás vznikají, mírně řečeno nečekané. Pro tuzemský kreativní průmysl je to ale pochopitelně jen dobře. V (před)porotě kategorie PR tak práce hodnotil Ivo Půr z Hero & Outlaw (rozhovor z Cannes najdete ZDE), v hlavní porotě kategorie Outdoor zasedla Dora Pružincová, šéfka kreativy agentury DDB.
Shodou okolností, dvě práce, které letos v Cannes uspěly (pochopitelně v jiných kategoriích) a vezou do Česka bronzového lva, pocházejí právě z těchto dvou agentur. Hero & Outlaw – ve spolupráci s McCann Prague – uspěla se svým Dnem beze spěchu, DDB zase s kampaní Turbokaddy. Na místě je velká gratulace jak oceněným kampaním, tak i dalším přihláškám – jít s kůží na trh do Cannes, na mezinárodní soutěž, srovnávat se s elitou, to je přesně to, co český (nejen) reklamní trh potřebuje, aby rostl.
O něco horší zprávou už je, že počet přihlášených prací i delegátů z Česka, kteří na Lvy do Cannes vyjeli, bylo letos minimum, ani ne dvě desítky. Soudě dle účasti, Češi se o to, co se děje ve světě, nezajímají. Tím ale přicházejí jak o trendy, o inspiraci, které je v Cannes tradičně plno, ale i o zajímavá propojení. Vyrazit na Lvy sice není pro agentury a zadavatele nic levného, delegátský pas začíná na čtyřech tisících eurech, přesto myslím, že dlouhodobě se jim účast bohatě vyplatí.
Dovolím si totiž tvrdit, že většina podobných akcí, konferencí a festivalů, které se zabývají médii a reklamou, se koná hlavně proto, aby si lidé v oboru rozdali pár cen, poplácali se po ramenou a nafotil se obsah na firemní LinkedIn. Pardon za upřímnost, ale jen málokde vidíte takovou odtrženost od reality, než když se šéfové největších českých mediálních domů na podiu zaujatě baví o budoucnosti médií – a nikdo se ani nezeptá, proč jsou jejich vydavatelství v deseti až stamilionových ztrátách. A marketingové akce? I ty mají své problémy, třeba když se podíváte na boj o moc v Asociaci komunikačních agentur.
Lvi v Cannes jsou v tomto ohledu přece jen trochu jiní. Zaprvé: jezdí sem skutečně decision-makeři, výkonní ředitelé firem jako Yahoo, Nvidia, Axel Springer, VaynerMedia či mnoha dalších. Když nemůže přijet CEO, vyšle, jako v případě Mety či Googlu, alespoň dostatečně silnou náhradu z boardu. Sečteno, podtrženo, v Cannes se scházejí ty nejtěžší váhy kreativního byznysu a během celého týdne budete mít problém zorganizovat si program tak, abyste nepřišli o nějakou zajímavou přednášku.
Kromě asi pěti hlavních scén přímo na Cannes Lions totiž ty největší brandy jako Meta, Wall Street Journal, MasterCard či Kantar organizují vlastní stage se svými hosty – buď na jachtách, v opulentních pronajatých vilách, anebo přímo na obrandovaných plážích.
Cannes Lions je pochopitelně i o soutěži – o ocenění těch nejlepších kampaní minulého roku a o načerpání inspirace. Není problém se na den či dva „zavřít“ do nejspodnějšího patra Paláce na promenádě a jen si procházet tyto práce – nudit se nebudete. A pochopitelně, strávit červnový týden v Cannes je také „zatraceně příjemné“, jak glosoval reklamní veterán Scott Galloway. „Riviéra, skvělé jídlo, slunce, krásná promenáda a rosé, které teče proudem,“ zrekapituloval Galloway při živém natáčení jednoho ze svých podcastů.
Co mě osobně ale na Cannes Lions baví nejvíc – a proč se také snažím do Cannes na Lvy pravidelně jezdit – je ponoření se do „wordcloudu“ témat, který delegáti těžké váhy oboru nastíní – a který naznačí, jaké budou trendy v dalších měsících a jak se k nim největší hráči v oboru stavějí.