Nerudové v souboji s Pavlem ujíždí vlak, čekám ofenzivu. Babiš? Pokud sjednotí nespokojené, může uspět, míní Eibl

Na vrcholu horké fáze kampaně před prvním kolem prezidentských voleb jsme s politologem Otto Eiblem, který se mimo jiné specializuje na politický marketing, probrali šance jednotlivých kandidátů. A také to, co od nich můžeme čekat ve finálních televizních debatách. Protože se situace jeví tak, že se Danuši Nerudové vzdaluje postup do druhého kola, Eibl od ní očekává ofenzivu. „Uvidíme, jak jí to bude příjemné a jestli dokáže Pavlovi do očí říct, že na Hradě nechce rozvědčíka.“

Do prvního kola prezidentských voleb zbývá jen několik dnů. První otázka je tedy jasná: kdo má podle vás v danou chvíli blíže k postupu do toho druhého?

Nejblíž k postupu do druhého kola mají Andrej Babiš a Petr Pavel. Danuši Nerudové se druhé kolo vzdaluje a všichni ostatní jsou mimo hru.

Čím si vysvětlujete, že jsou ve hře o postup jenom tři kandidáti, jejichž celková podpora se postupem času koncentruje? Podle většiny výzkumů by je dohromady volilo okolo osmdesáti procent voličů…

Předně: jsou to reprezentanti dvou táborů, které tady máme i ve stranické politice, na parlamentní úrovni. Možná je to také tím, že se voliči naučili koncentrovat podporu převážně tam, kde to má „smysl“. Říkám to v uvozovkách, protože slovo „smysl“ je trochu zavádějící. Do úvah voličů totiž vstupují předvolební průzkumy, které začínají od určité fáze vytvářet politickou realitu – de facto nám říkají, komu bychom měli věnovat pozornost.

Na straně potenciálních kandidátů také asi platí, že si někteří z nich uvědomili, že není úplně snadné se ke kandidatuře dopracovat a vlastně ani není dobré a funkční vstupovat do této soutěže v okamžiku, kdy je ten člověk neznámý, kdy je ta nabídka v hodnotové části politického trhu saturována už někým jiným. Pak je v těchto volbách ještě jeden důležitý faktor: Andrej Babiš a otázka, kdo ho může reálně porazit.

A tady prostě platí, že jedni z prvních, kteří byli označeni za ty, kteří mohou Babiše porazit, byli Pavel s Nerudovou. Nerudová byla navíc v začátcích velmi oblíbenou figurou mezi novináři, kteří ji tlačili a hodně slyšeli na příběh, který vyprávěl její marketingový tým. Což se už teď neděje – ukázalo se totiž, že není zas tak ideální kandidátka, na povrch vypluly problémy, kauzy, chyby a škraloupy.

Nerudová ani její tým navíc nezvládly krizovou komunikaci a ani dnes není kandidátka schopná jednoduše vysvětlit, co se vlastně na Mendelově univerzitě dělo a jakou roli v tom ona hrála. A nakonec: podle všeho už alespoň někteří voliči neslyší na apely typu, aby v prvním kole volili srdcem a až v tom druhém rozumem. Spousta lidí podle všeho volí rozumem už v tom prvním kole.

sinfin.digital