Politolog Jakub Lysek v rozhovoru pro INFO.CZ hodnotí nejen víkendový sněm Starostů a nezávislých, ale také celkové počínání vlády Petra Fialy. A mimo jiné se zamýšlí nad tím, zda mají koaliční strany nějakou šanci oslovit voliče Andreje Babiše. A je v tom dost skeptický.
O víkendu se konal mimořádný sněm Starostů a nezávislých, a to v reakci na sérii skandálů, které druhou nejsilnější vládní stranu v posledních měsících potkaly. Jak ho hodnotíte a jakou má nové vedení kolem Víta Rakušana šanci, že napraví reputaci strany?
Při projevech Víta Rakušana byla vidět pokora, snaha omluvit se za chyby STAN, ono koneckonců ani nešlo jinak. Ve vedení STAN je nyní mnoho nových tváří – je to nutnou podmínkou toho, aby se reputace zlepšila. Bude ale záležet, jak se novému vedení bude dařit komunikačně a také lidsky, aby tam panovaly dobré vztahy a jednota alespoň navenek. Udržet jednotu je klíčové.
Hnutí STAN to má trošku těžší, protože není jasně ideově ukotvené. Voliči jsou spíše středopravicoví, ale velká základna je i v menších obcích, kde je nějaký populární starosta či zastupitel a tito voliči středopravé přesvědčení již nesdílejí.
Dále bude zajímavé sledovat, jak si povede strana, která je založena odspodu lokálními politiky, respektive se o lokální hnutí opírá. Přijde mi, že je hnutí limitováno představou části lokálních politiků, že ve velké politice se člověk jen ušpiní. Je to škoda, protože celá řada dobrých regionálních politiků pak chybí v celostátu.
Co říkáte na vládní působení Pirátů? Můj základní dojem je, že jsou neviditelní a v podstatě se doteď nevzpamatovali z volebního výsledku…
Naprosto souhlasím. I voliči to mohou takto vnímat. Celkem mě zaráží, že strana, ve které je spousta absolventů univerzit sociálně-vědních oborů, není schopna přijít s dobrou komunikační kampaní.
Čím si to vysvětlujete?
Chápu, že mají spíše technicistní portfolia ministerstev, jako místní rozvoj a legislativu, což se velmi obtížně komunikuje voličům, nicméně by se mělo více těžit z úspěchů ministra zahraničí Lipavského. Pokud Piráti budou chtít budovat značku, musí přijít s nějakými kontroverzními tématy, aby o nich bylo slyšet.
Další problém je ten, že vzdělaní politici nechtějí komunikovat ve zkratkách, populisticky, ale bohužel to jinak nejde a to ani v rámci cílení na vzdělanější a bohatší vrstvy společnosti. Nebál bych se toho. Složitou agendu ministerstva pro místní rozvoj se musí Ivan Bartoš naučit komunikovat jednoduše.