Zajímá vás, jak se zanedlouho změní nádražní budovy ve vašem městě? Podívejte se na nejnovější fotky vizualizací od Správy železnic, které se o ně starají již od roku 2016. Nádražní budovy od té doby procházejí masivní renovací, přičemž mnohé se dočkají významných proměn již během letošního roku.
České nádražní budovy zažívají masivní vlnu renovací. V současné době se rekonstruuje 65 budov. „Celková obnova čeká v roce 2024 například objekty v Ostravě-Vítkovicích, Františkových Lázních, Lovosicích, Jaroměři, Bečově nad Teplou, Čáslavi, Jihlavě, Hlinsku v Čechách nebo Ústí nad Labem-Střekově,“ uvedla na dotaz Info.cz mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
V plánu jsou nejen rekonstrukce, ale i nové realizace – zcela novou budovu například dostane hlavní nádraží v Mladé Boleslavi.
Státní organizace Správa železnic se o nádražní budovy stará od roku 2016, kdy je převzala do vlastnictví od Českých drah. „Od té doby jsme již zrenovovali už přes 350 objektů,“ uvedla mluvčí s tím, že celkově má organizace ve správě na 1600 nádražních budov.
Z velkých nádraží, která už rekonstrukcí prošly nebo procházejí, mluvčí jmenovala Fantovu budovu na pražském hlavním nádraží nebo nádraží v Českých Budějovicích, Teplicích nebo Pardubicích.
Největší proměnou ve své 175 let dlouhé historii projde Masarykovo nádraží v Praze. Jeho kolejiště překlene unikátní platforma, která zkrátí přístup na nástupiště z okolí a poskytne lidem nové prostředí pro odpočinek.
Nádraží postavené uprostřed města dosud museli lidé dlouze obcházet. Nové řešení propojí Florenc s Hybernskou ulicí a Masarykovo nádraží s Hlavním. Náklady na tuto razantní přestavbu vyjdou na 3,4 miliardy korun, přičemž velkou část pokryjí evropské peníze.
V souvislosti s cílem vytvořit z Masaryčky výchozí bod pro vlaková spojení na letiště dojde ke zvýšení počtu kolejí ze současných sedmi na devět. Hotovo by mělo být v roce 2027.
Na co se mohou těšit mimopražští cestující? Například v Žatci se v druhé půlce ledna začala rekonstruovat nádražní budova z roku 1873. Opravovat se budou fasády, omítky a střecha, na zem přijde nová dlažba a napraveny by měly být všechny necitlivé zásahy provedené v minulosti do historického vzhledu budovy.
Renovací projde také odbavovací hala a cestující se dočkají nového orientačního systému a bezbariérového propojení haly s přednádražním prostorem.
V Jaroměři navážou na rekonstrukci staniční budovy a nově se pustí i do rozsáhlé modernizace nádražní budovy z 19. století, která byla spolu se skladištěm, poštou, vodárenskou věží, výtopnou, točnou a kolejištěm prohlášena kulturní památkou.
V Pardubicích loni v září dokončili rekonstrukci výškové části budovy a momentálně se chystají na interiéry.
Modernizací projde odbavovací hala spolu se západním i východním křídlem. Nový vzhled dostanou fasády, střechy i celý interiér.
Na jaro 2025 je zatím plánované dokončení rekonstrukce nádražní budovy ve Františkových Lázních. Objekt stojící v památkové rezervaci získá zpět svou historickou podobu opravou střech a fasády.
A na závěr ještě skok zpátky do hlavního města, kde už od loňského ledna probíhá rekonstrukce nádraží Praha-Bubny. Přínosem stavebního ruchu, který momentálně komplikuje život nejen obyvatelům Prahy 7, by mělo být hned několik příjemných změn.
Z urbanististického hlediska bude zásadní odstranění bariéry kolejiště, které tuto městskou část rozděluje již víc jak sto let. Koleje povedou po estakádě, a tak se opět propojí Holešovice, Bubny a Letná.
Vznikne nová zastávka Praha-Výstaviště a zmizí také přejezd v Bubenské ulici, který brzdil automobilovou dopravu a zejména v době špiček přiváděl řidiče k šílenství. Velkolepý projekt by měl být hotový do konce roku 2025.