Česká nádraží dostanou novou tvář. Podívejte se na vizualizace největších chystaných změn

Adam Maršál

Zajímá vás, jak se zanedlouho změní nádražní budovy ve vašem městě? Podívejte se na nejnovější fotky vizualizací od Správy železnic, které se o ně starají již od roku 2016. Nádražní budovy od té doby procházejí masivní renovací, přičemž mnohé se dočkají významných proměn již během letošního roku.

České nádražní budovy zažívají masivní vlnu renovací. V současné době se rekonstruuje 65 budov. „Celková obnova čeká v roce 2024 například objekty v Ostravě-Vítkovicích, Františkových Lázních, Lovosicích, Jaroměři, Bečově nad Teplou, Čáslavi, Jihlavě, Hlinsku v Čechách nebo Ústí nad Labem-Střekově,“ uvedla na dotaz Info.cz mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. 

V plánu jsou nejen rekonstrukce, ale i nové realizace – zcela novou budovu například dostane hlavní nádraží v Mladé Boleslavi.

O potřebě nové budově hlavního nádraží v Mladé Boleslavi se mluví již dvacet let...

Státní organizace Správa železnic se o nádražní budovy stará od roku 2016, kdy je převzala do vlastnictví od Českých drah. „Od té doby jsme již zrenovovali už přes 350 objektů,“ uvedla mluvčí s tím, že celkově má organizace ve správě na 1600 nádražních budov.

Prostory historické Fantovy budovy na pražském Hlavním nádraží byly slavnostně otevřeny loni v prosinci. Obnovy se konečně dočkaly secesní interiéry sloupového a Fantova sálu (na snímku).

Z velkých nádraží, která už rekonstrukcí prošly nebo procházejí, mluvčí jmenovala Fantovu budovu na pražském hlavním nádraží nebo nádraží v Českých Budějovicích, Teplicích nebo Pardubicích.

V Plzni se hned zkraje nového roku znovu otevřela veřejnosti památkově chráněná budova, která prošla obnovou za miliardu korun.

Největší proměnou ve své 175 let dlouhé historii projde Masarykovo nádraží v Praze. Jeho kolejiště překlene unikátní platforma, která zkrátí přístup na nástupiště z okolí a poskytne lidem nové prostředí pro odpočinek.

Pohled shora na platformu, která překlene Masarykovo nádraží a propojí části pražského centra, které nádraží svou „masou“ dosud odděluje.

Nádraží postavené uprostřed města dosud museli lidé dlouze obcházet. Nové řešení propojí Florenc s Hybernskou ulicí a Masarykovo nádraží s Hlavním. Náklady na tuto razantní přestavbu vyjdou na 3,4 miliardy korun, přičemž velkou část pokryjí evropské peníze. 

V souvislosti s cílem vytvořit z Masaryčky výchozí bod pro vlaková spojení na letiště dojde ke zvýšení počtu kolejí ze současných sedmi na devět. Hotovo by mělo být v roce 2027.

Projekt přestavby Masarykova nádraží počítá i se zřízením nové odpočinkové zóny uprostřed města.

Na co se mohou těšit mimopražští cestující? Například v Žatci se v druhé půlce ledna začala rekonstruovat nádražní budova z roku 1873. Opravovat se budou fasády, omítky a střecha, na zem přijde nová dlažba a napraveny by měly být všechny necitlivé zásahy provedené v minulosti do historického vzhledu budovy. 

Renovací projde také odbavovací hala a cestující se dočkají nového orientačního systému a bezbariérového propojení haly s přednádražním prostorem.

Do konce příštího roku by se měla dotáhnout rekonstrukce 150 let staré nádražní budovy v Žatci.

V Jaroměři navážou na rekonstrukci staniční budovy a nově se pustí i do rozsáhlé modernizace nádražní budovy z 19. století, která byla spolu se skladištěm, poštou, vodárenskou věží, výtopnou, točnou a kolejištěm prohlášena kulturní památkou.

Rekonstrukce nádražní budovy v Jaroměři začne letos na jaře a měla by trvat 18 měsíců.

V Pardubicích loni v září dokončili rekonstrukci výškové části budovy a momentálně se chystají na interiéry.

Budovu Pardubického nádraží z roku 1958 od architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy památkáři považují za nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v poválečném Československu.

Modernizací projde odbavovací hala spolu se západním i východním křídlem. Nový vzhled dostanou fasády, střechy i celý interiér.

Opraveným částem interiéru pardubického nádraží se navrátí původní historická podoba při zachování požadavků současného provozu.

Na jaro 2025 je zatím plánované dokončení rekonstrukce nádražní budovy ve Františkových Lázních. Objekt stojící v památkové rezervaci získá zpět svou historickou podobu opravou střech a fasády.

Autentický vzhled dodají nádražní budově ve Františkových Lázních jak původní materiály a barvy, tak modelace říms. Modernizaci čekají i vnitřní prostory. 

A na závěr ještě skok zpátky do hlavního města, kde už od loňského ledna probíhá rekonstrukce nádraží Praha-Bubny. Přínosem stavebního ruchu, který momentálně komplikuje život nejen obyvatelům Prahy 7, by mělo být hned několik příjemných změn. 

Z urbanististického hlediska bude zásadní odstranění bariéry kolejiště, které tuto městskou část rozděluje již víc jak sto let. Koleje povedou po estakádě, a tak se opět propojí Holešovice, Bubny a Letná. 

Vznikne nová zastávka Praha-Výstaviště a zmizí také přejezd v Bubenské ulici, který brzdil automobilovou dopravu a zejména v době špiček přiváděl řidiče k šílenství. Velkolepý projekt by měl být hotový do konce roku 2025.

Moderní stanice Praha-Bubny počítá se třemi nástupištěmi a čtyřmi kolejemi.

„Kaštany“ budou na pražské letiště ekologicky vozit trolejbusy. Je to ale jen populistické plácnutí do vody

Máme za sebou extrémně složité období, společnost čeká pozitivní změny. A ty přijdou, ujišťuje Kupka z ODS

sinfin.digital