Zpomalte lodě a zachraňte klima, vyzývá OSN. Tuzemští dopravci jen kroutí hlavou

E15 PREMIUM | Již tak komplikovaný globální logistický řetězec má dostat další ránu. Mezinárodní námořní organizace IMO fungující pod OSN zveřejnila strategii, podle níž mají námořní lodě snížit rychlost plavby. Má se tak snížit množství emisí skleníkových plynů z námořní dopravy.

OSN, respektive její organizace IMO, jejímž členem je i Česká republika, vypracovala strategii pro snižování emisí. Schválena, přesněji revidována, má být původní strategie snížení skleníkových plynů v příštím roce. Cílem je úbytek alespoň o čtyřicet procent emisí do roku 2030 a úsilí o 70procentní snížení do roku 2050 oproti roku 2008.

Strategie přináší několik řešení – od nových typů paliv a využití biopaliv přes přísnější požadavky na nově postavené lodě až po lepší koordinaci v přístavech či právě snížení rychlosti plavby: „Zvážit a analyzovat použití optimalizace rychlosti a snížení rychlosti,“ stojí v textu. Přihlížet se přitom má k bezpečnostním otázkám, uražené vzdálenosti, narušení trhu a k dalším faktorům.

Oficiální postoj Česka je souhlasný. „Strategie IMO ve vazbě na snižování emisí skleníkových plynů z námořních lodí je vysoce přínosným doplněním k již nastavené praxi,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Zástupci tuzemského byznysu už tak nadšení nejsou. „Pokud začne docházet ke zpomalování dopravy z jakéhokoli důvodu, tedy i kvůli snižování emisí, bude to mít dopad na předzásobování skladů distributorů, tedy více peněz bude ležet ve skladech. Kroky, které povedou ke zpomalování dopravy, budou tedy i nadále podporovat negativní dopad na ceny zboží,“ vysvětluje David Fuchs, předseda představenstva společnosti Agora DMT, která se ​​zabývá prodejem a distribucí světových značek na evropských trzích.

sinfin.digital