Greenwashing je fenomén, který se objevil už v 80. letech, ale který je kvůli narůstající popularitě společensky odpovědných firem stále aktuálnější. Spočívá v tom, že firmy předstírají, že jsou zelenější a společensky odpovědnější, než je tomu ve skutečnosti.
Greenwashing – tedy v překladu přebarvení či přeprání firmy či produktu nazeleno – je termín, se kterým přišel britský novinář a aktivista Jay Westerveld už v roce 1986. Tehdy popisoval naléhavé apely jednoho hotelu, který své hosty vyzýval, aby používali ručníky na pokojích opakovaně – že prý jde o součást širší strategie, jak ochránit přírodu a nespotřebovávat tolik vody. Jak se však nakonec ukázalo, firmě šlo hlavně o to, jak ušetřit.
Zrodil se tak termín greenwashing, který ukazuje snahu firem udělat se před svými zákazníky zelenějšími a odpovědnějšími. Namísto upřímné snahy o řešení reálného environmentálního problému však takové firmě jde často jen o navenek líbivé pozlátko – a s ním přicházející lepší prodeje. Greenwashing sice nemusí být vždy úmyslný, tím, jak v posledních letech roste obliba k přírodě šetrnějších a společensky odpovědnějších produktů mezi zákazníky, jde ale o problém, který je stále aktuálnější.