Zlámalová vysvětluje: Proč jsou české dotace na elektromobily „úplnej bizár“

Audioverze

Česká vláda spustila před nedávnem s velkou pompou program dotací na koupi elektromobilů. Háček je v tom, že abyste na podporu dosáhli, musíte být podnikateli a navíc kupovat vozidlo na úvěr.

„Místo, aby program dotací podpořil nákup ekologických aut nejširšími lidovými vrstvami, dosáhnou na podporu jen ti, kteří ji vůbec nepotřebují,“ říká v novém dílu podcastu ekonomická a politická komentátorka Lenka Zlámalová.

Dotace podle ní primárně pochází z českého rozpočtu a až posléze ji stát může nárokovat u Evropské unie. „Pokud u nás ale nebude zažádáno o dotace v celkovém objemu asi 2 miliard eur, zaplatí vše nakonec český daňový poplatník,“ varuje.

Zlámalová se rovněž pozastavuje nad nutností využít úvěrového financování – firma, která by chtěla platit nákup hotově, na dotaci podle nastavených pravidel nedosáhne. „Zavedený systém nahrává spekulacím o malých domů ve vztahu státu a úvěrujících subjektů,“ upozorňuje ekonomka s tím, že dotace na pořizování elektromobilů jsou obecně velmi ožehavým tématem. 

Původcem současného českého systému elektrodotací je podle Zlámalové ministerstvo průmyslu a obchodu Jozefa Síkely, které popsaný způsob poskytování podpor vytvořilo jako možnost utracení peněz z tzv. modernizačního fondu. V podcastu se také třeba dozvíte, proč koncern Volkswagen zapláče nad svojí sázkou na totální elektromobilitu.

Zlámalová vysvětluje: Kdy se nebránit dovozu aut z Číny

sinfin.digital