Okolní evropské státy finančně podpořily své domácí aerolinky, bylo by proto nefér, kdyby česká vláda neudělala to samé pro Smartwings, míní publicista a vydavatel leteckého serveru Airways.cz Tomáš Hampl. Kdyby Smartwings podporu nedostaly, podle Hampla by je to znevýhodnilo vůči konkurenčním dopravcům. Jak koronavirová pandemie zahýbe s cenami letenek? A proč už Praha není tak atraktivním letištním bodem jako v minulosti? Podívejte se na celý rozhovor v úvodu článku.
V diskusi o poskytnutí či neposkytnutí finanční podpory ze strany státu pro Smartwings je nutno zohlednit přístup ostatních evropských zemí, které se rozhodly své domácí aerolinky podpořit, říká v rozhovoru se šéfredaktorem INFO.CZ Michalem Půrem publicista a vydavatel serveru Airways.cz Tomáš Hampl. V opačném případě by podle Hampla přístup vůči Smartwings nebyl v evropském kontextu férový a aerolinky by to znevýhodnilo.
„Kdyby nastala hypotetická situace, že by Smartwings zmizely z trhu, nemyslím, že by došlo k jejich plnému nahrazení. Jiné letecké společnosti by ale tu uvolněnou kapacitu zaplnily,“ říká Hampl.
Například nízkonákladový Ryanair by podle něj jen stěží nahradil veškeré lety Smartwings do turistických destinací v Řecku, Turecku a Egyptě. Cestovní kanceláře by si tak musely pro dopravu svých klientů pronajmout lety jiných zahraničních dopravců. „Smartwings mají na tomto trhu většinu. Cenu pronajímaných letů by pak ovlivnilo, zda by dopravci bázovali své lety v Praze, a záleželo by i na objemu letů,“ dodává Hampl.