Čeká nás bitva o výklad pandemie, předvídá hlavní téma voleb analytik

Spor o výklad pandemie. Právě takové bude podle volebního analytika Jaroslava Poláčka dominantní téma podzimních parlamentních voleb. Bude to tak nehledě na to, co dnes o schopnostech vládních politiků ukazují přeplněné nemocnice a hřbitovy. „Před volbami už budeme na úplně jiném stupni proočkovanosti, navíc jsem přesvědčen, že Andrej Babiš a vládní strany budou mít připravenu celou řadu dárečků pro cílové skupiny. Ta debata bude vypadat úplně jinak než dnes,“ míní Poláček, který se volebním kampaním profesně věnuje poslední dvě dekády.

Dnešní realita přeplněných nemocnic, „prvenství“ v covidových žebříčcích, vyčerpaní doktoři a zdravotnictví na hraně kapacit? Zapomenuto. Před říjnovými parlamentními volbami bude situace velmi pravděpodobně vypadat jinak a politické strany v novém klimatu svedou velkou bitvu o interpretaci posledního přibližně roku a půl v Česku. Alespoň tak vidí nadcházející kampaň veterán politického marketingu Jaroslav Poláček. „Ta situace za tři, čtyři měsíce, po prázdninách, kdy začne horká fáze kampaně, bude vypadat úplně jinak než dnes. V tu chvíli už budeme proočkováni, zmizí přeplněnost nemocnic. A pak se zde svede zásadní interpretační bitva, jestli ta pandemie byla, či nebyla zvládnutá. Uvidíme, jestli opozice bude schopná odargumentovat, že zde zbytečně zemřela spousta lidí,“ míní Poláček. 

Podle něj se promění i forma kampaně. Bude méně kontaktní a více digitální. „Už volby z loňského roku (krajské a senátní, pozn. redakce) ukázaly, že dojde ke zcela zásadním změnám. Loni jsem byl u tří různých kampaní, a když jsem sledoval strukturu rozpočtů, byl jasný příklon k digitálním médiím, ke komunikaci na sociálních sítích. K mé velké lítosti tam byly oslabeny veškeré věci, které se týkaly kontaktní kampaně. Nikomu se nechtělo klepat na dveře či svolávat mítinky,“ vysvětluje Poláček. Přesto, jak dodává, kde je vůle, tam je cesta. „Realizovat kontaktní kampaň stále jde. Loni jsme ji například dělali na modelu takzvaného speed datingu. Voliči se u stolečků s politiky rychle střídají, politik tak k voličům nehovoří v davu, ale vždy je to jeden na jednoho.“

Jaký úspěch tato rychlorande s politiky měla u voličů? Jak přesvědčit 40 procent nevoličů, aby přišli k volbám? A co čeká třeba Mikuláše Mináře a jeho hnutí? Poslechněte si celý podcast. 

sinfin.digital