Klienta úvěrujeme, protože mu věříme. Ne proto, že je zelený, říká Špániková z Raiffeisenbank

Audioverze

Raiffeisenbank patří k prvním tuzemským firmám, které na trh přišly se zelenými dluhopisy a propracovanou strategií ESG a udržitelnosti. Přesto podle Kateřiny Špánikové, která v bance zastává roli Head of ESG & Support Products, k transakcím přistupuje nedogmaticky. „My jsme vztahová banka, minimálně co se týče firemního financování. Máme dlouhodobý vztah s většinou našich klientů a klienta úvěrujeme, protože mu věříme – ne proto, že je jeho úvěr zelený,“ vysvětluje Špániková.

Odbornice na problematiku ESG zároveň dodává, že banka automaticky neodmítá firemní zákazníky, kteří „zelení“ nyní nejsou. 

„Svět úvěrování je trochu složitější, automaticky zákazníka neodmítneme jen proto, že je hnědý,“ vysvětluje Špániková. Podle ní sice banka chce postupem času překlopit velkou část firemních úvěrů do zelené části, zdůrazňuje však, že klienti banky jsou často již nyní zelení. 

„Oni ty zelené, udržitelné transakce často dělají už nyní – a možná o tom ani nevědí. Naší rolí je vysvětlit jim, že pokud nám dodají některé doklady a parametry, tak my tyto transakce můžeme označit jako udržitelné a můžeme s nimi tak pracovat. To pro ně v důsledku znamená benefity,“ vysvětluje Špániková. 

Jak to má banka s financováním fosilních projektů? A kde najít hranici mezi ESG přístupem a greenwashingem? Podívejte se na celou epizodu. 

sinfin.digital