Drama je výborný léčitel. Chci diváky katarzí postavit na nohy a upevnit jejich víru ve svět, říká Františák

Anna Vamberská

„Chci, aby diváci mohli obsadit sebe nebo někoho ze svých blízkých do některé z postav v mých inscenacích,” říká Martin Františák v podcastu Jeviště s tím, že si přeje, aby diváci viděli lidské příběhy a třeba i formou brutální katarze si uvědomili jednu důležitou věc. „Nikdo za nás ten život žít nebude. Pokud ho budeme flákat nebo ho budeme žít křivě, tak se nám může stát to, co se postavám stalo v nějaké inscenaci,” vysvětluje Františák s tím, že drama je v tomto ohledu výborný léčitel.

Martin Františák je režisérem, dramatikem a od sezony 2019/2020 také uměleckým šéfem Švandova divadla. Zkušenosti sbíral v divadlech po celé České republice. Jako režisér spolupracoval např. s Divadlem na Vinohradech, Divadlem v Dlouhé, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Jihočeským divadlem České Budějovice, Městským divadlem Zlín nebo Slováckým divadlem Uherské Hradiště. A funkci uměleckého šéfa mu nabídlo divadlo Polárka, ostravské Divadlo Petra Bezruče nebo činohra Národního divadla Brno.

Nabízí se tedy otázka, pro které schopnosti a vlastnosti si divadla vybírají Martina Františáka do vedoucí pozice. „Snažím se v divadelním prostoru komunikovat. Nejsem zastánce silového managementu,” říká umělecký šéf Švandova divadla a doplňuje, že jako šéf se musí postavit jak za kvalitní kusy, tak i ty nekvalitní. A vše pojmenovat, i když to zrovna není příjemné. Podle něj je také důležité jako umělecký šéf i jako režisér nelhat sobě ani svému týmu. A reflektovat, co se povede i co se nepovede. „Kolega mi říkal, že: Po nějaké premiéře si připadáte jako božstvo, když se zadaří a jindy si připadáte jako zatracenec. Člověk by měl situace prožít, ale měl by s nimi i umět pracovat. Jinak by mu to mohlo ublížit,” doplňuje dramatik, režisér a umělecký šéf.

Martin Františák má zodpovědnost za to, jaký tým dá dohromady na určitou inscenaci. A pokud sám sebe dosadí do režisérské funkce, má tak zodpovědnost dvojitou. Jakou zpětnou vazbu by dál sám sobě jako umělecký šéf režisérovi? „Myslím, že po stránce kreativity jsou zkoušky zajímavé. Vytknul bych si až přílišnou zahlcenost invencí a kreativitou na úkor organizace zkoušek,” říká Martin Františák s tím, že když ho zaujme téma a přichází inspirace, ponoří se do toho a třeba i mění texty až do premiéry, a někdy i po premiéře.

Jak se na změny tváří herci? Podle čeho se vybírá obsazení na premiéry? Jakým způsobem Martin Františák vede herce při zkouškách a s jakými osobnostmi se mu dobře pracuje? I o tom jsme si povídali v dalším díle podcastu Jeviště.

Další díly


sinfin.digital