Je to jeden z nejzajímavějších příběhů, který nyní Češi ve světovém investičním byznysu píší. Těžké váhy z Pale Fire Capital, Dušan Šenkypl, Jiří Ponrt a spol. už několik měsíců zachraňují otce všech Slevomatů: americký Groupon. A i když je to cesta velmi hrbolatá, akcionářům, včetně řady těch malých, českých, za posledních pár měsíců vydělali přes 230 procent.
Není mnoho podobných příběhů historicky dominantních firem, v jejichž epicentru dnes Češi hrají hlavní roli. Tím spíš v samotné kolébce kapitalismu.
Zdaleka není hotovo. Groupon, kdysi slevový behemot, zastaral. Nereagoval na trendy, neplnil sliby. Upadal. Zákazníci odešli, cena firmy se propadla. Češi z PFC do firmy naskočili během loňského roku. Nejprve investorsky, pak i manažersky. Dnes abys někoho jiného než Čecha v širším vedení Grouponu pohledal. A nese to výsledky.
Stačí sledovat vývoj akcií. Po nalezení květnového dna pod třemi dolary je nyní jejich cena víc než trojnásobná. A trend dále ukazuje na sever, k radosti řady drobných českých investorů, kteří si na úspěch manažerů z PFC „vsadili“. Ten sentiment je na burze cítit: „Trh je v případě ocenění akcií Grouponu velmi optimistický,“ míní analytik XTB Tomáš Cverna.
Příběh má ale dvě strany. Asi třetina volně obchodovaných akcií Grouponu je totiž „trejdována“ nakrátko. V překladu: investoři sázejí na pokles ceny. A to ve velkém.
Co bude s Grouponem dál? Částečně napověděly poslední výsledky. Ty potvrzují pozitivní sentiment, zároveň naznačují, že cesta k záchraně firmy bude ještě hodně hrbolatá.