Záchranné práce Čechů na americkém Grouponu nesou ovoce. Akcie za pár měsíců vyrostly o 230 procent, vyhráno však ještě není

Je to jeden z nejzajímavějších příběhů, který nyní Češi ve světovém investičním byznysu píší. Těžké váhy z Pale Fire Capital, Dušan Šenkypl, Jiří Ponrt a spol. už několik měsíců zachraňují otce všech Slevomatů: americký Groupon. A i když je to cesta velmi hrbolatá, akcionářům, včetně řady těch malých, českých, za posledních pár měsíců vydělali přes 230 procent.

Není mnoho podobných příběhů historicky dominantních firem, v jejichž epicentru dnes Češi hrají hlavní roli. Tím spíš v samotné kolébce kapitalismu. 

Zdaleka není hotovo. Groupon, kdysi slevový behemot, zastaral. Nereagoval na trendy, neplnil sliby. Upadal. Zákazníci odešli, cena firmy se propadla. Češi z PFC do firmy naskočili během loňského roku. Nejprve investorsky, pak i manažersky. Dnes abys někoho jiného než Čecha v širším vedení Grouponu pohledal. A nese to výsledky.

Na investici do Grouponu prodělává Pale Fire Capital dvě miliardy. „Zajíci se ale počítají až po honu,“ říká Dušan Šenkypl

Stačí sledovat vývoj akcií. Po nalezení květnového dna pod třemi dolary je nyní jejich cena víc než trojnásobná. A trend dále ukazuje na sever, k radosti řady drobných českých investorů, kteří si na úspěch manažerů z PFC „vsadili“. Ten sentiment je na burze cítit: „Trh je v případě ocenění akcií Grouponu velmi optimistický,“ míní analytik XTB Tomáš Cverna.

Příběh má ale dvě strany. Asi třetina volně obchodovaných akcií Grouponu je totiž „trejdována“ nakrátko. V překladu: investoři sázejí na pokles ceny. A to ve velkém.

Co bude s Grouponem dál? Částečně napověděly poslední výsledky. Ty potvrzují pozitivní sentiment, zároveň naznačují, že cesta k záchraně firmy bude ještě hodně hrbolatá.

sinfin.digital