KOMENTÁŘ MARTINA SCHMARCZE | Je „fér“ uzákonit manželství homosexuálů? Jistě, je možné to provést. Problém je ale v tom, že kampaň, která operuje „férovostí“, sugeruje lidem pocit, že kdo nesouhlasí, je automaticky „nefér“. Naopak: Právo být proti je součástí stejné občanské svobody, jako právo nebýt diskriminován za sexuální orientaci.
Homosexuálové v dějinách zažili hrozná příkoří, která nelze nijak omluvit. Nelze ani tolerovat názory, že gayové a lesby jsou jakkoli „nenormální“ a měli by se léčit, nebo přinejmenším někam schovat. Vše, co zařídí příroda, je z definice přirozené, byť třeba menšinové.
Jenomže manželství nezařídila příroda. Jde sice o prastarou a úctyhodnou instituci, nicméně je výsledkem uvážlivé společenské regulace. Mimo jiné i díky takto uzákoněným svazkům byl Řím úspěšnější a ekonomicky silnější a mohl kolonizovat země, kde se například praktikovalo daleko méně efektivní mnohoženství. Pro rýpaly: římské právo zavedlo manželství jednoho muže a jedné ženy už před nástupem křesťanství.
Kdyby chtěl kdokoli diskriminovat gaye a lesby, odpírat jim rovný přístup k zaměstnání, úřadům, školám, médiím či kamkoli jinam, musí se každý svobodný občan postavit proti. Ale není fér tvrdit, že k těmto základním svobodám patří i manželský svazek. Manželství není právo, ale privilegium. Stát jím chce v první řadě podpořit narození dětí (což v homosexuálním svazku nejde ani teoreticky). Práva dětí a rodičovství explicitně chrání Listina základních práv a svobod. Zato nic jako „právo na manželství pro každého“ neexistuje.