E15 PREMIUM | Výkonný ředitel jedné ze dvou nejhodnotnějších německých společností se veřejně opřel do řízení ekonomiky a způsobu vedení své země. „Co se to s námi stalo? Vybudovali jsme průmysl, dálniční síť a další skvělé věci. Teď opouštíme jádro, aniž bychom měli odpovídající náhradu. Značka Made in Germany je v ohrožení a nemusí trvat věčně. Začali jsme lenivět a přešlapovat na místě,“ postěžoval se šéf Deutsche Telekomu Timotheus Höttges na konferenci Digital X v Kolíně nad Rýnem. „Svobodu a demokracii si dokážeme udržet jenom v případě, že lidé budou mít naději a vizi,“ varoval.
Höttges svou zemi přirovnal k žábě vařící se v horké vodě. Pod kotlem už plápolají plameny, zatím to moc nepálí, ale časem to pálit bude, jenže žába už nestihne vyskočit.
Více než 160 největších německých společností má dnes celkově jen o něco vyšší tržní hodnotu než Google, přesněji 1,7 oproti 1,4 bilionu dolarů. Apple je na 2,5 bilionu dolarů, Amazon na 1,3 bilionu. Hodnota Tesly, noční můry německých automobilek, přesahuje 900 miliard dolarů, zatímco Volkswagen je na necelých 90 miliardách.
Deutsche Telekom, vlastník českého T-Mobilu, se přetahuje o pozici nejhodnotnější německé společnosti se softwarovým molochem SAP. Točí se okolo sta miliard dolarů.
„Utrácíme příliš mnoho za administrativu a údržbu a zásadně zaostáváme v investicích. V minulosti jsme do inovací posílali čtyři procenta HDP, dnes je to jedno procento. Už se nesnažíme být lídry. Zabýváme se plynem a dalšími oblastmi, ale nemyslíme v dlouhodobém měřítku,“ uvedl Höttges.
Německo má podle šéfa Deutsche Telekomu, společnosti, jež jen za loňský rok z českého T-Mobilu získala na dividendách 6,3 miliardy korun, vysoký věkový průměr zaměstnanců ve stěžejních firmách. Zemi podle jeho slov chybějí mladí lidé: „Doma nemůžeme najít odborníky a vzdělanou pracovní sílu, proto chodíme do Polska, Rumunska nebo do Indie. Dříve řada studentů z USA chodila do Německa, dnes naši studenti odcházejí do USA. Potřebujeme více poetů, snílků, myslitelů, kuráže a podnikatelů.“