Každé volby představují pro hackery spoustu příležitostí. Voliči se dají ovlivnit pomocí fake news, hackeři mohou útočit i na jednotlivé strany či kandidáty, na sčítání hlasů nebo na poslední průzkumy, říká Maya Horovicová, ředitelka výzkumu a odhalování hrozeb v izraelské společnosti Check Point.
Jak jste se vůbec dostala do pozice lovkyně hackerů? Vystudovala jste psychologii a biologii, to má od informačních technologií trochu daleko…
Kybernetickým technologiím jsem se věnovala v izraelské armádě, strávila jsem asi deset let v oddělení vojenského zpravodajství. Máte pravdu, že psychologie a biologie nemá s technologiemi moc společného, role vědce a analytika tomu už ale podobná je. Během studia jsem dělala výzkum rakoviny, tedy prováděla experimenty, hledala různá spojení... Metoda práce je tedy podobná, jen se liší to, co zkoumáme.
Vaše společnost Check Point ve své předpovědi na příští rok mluví o fake news 2.0, které přijdou během amerických prezidentských voleb v příštím roce. Můžete trochu rozvést, co tedy můžeme očekávat?
Je legrační, že se fake news dostaly do spojitosti s kybernetickou bezpečností. Je to tím, že používáme média, internet a sociální média k tomu, abychom vysílali do světa nějaký vzkaz. Pokud pak někdo vytvoří fake news, používá boty (počítačové programy vykonávající rutinní činnost na internetu, zejména sběr a odesílání dat, pozn. red.), aby své sdělení zesílil. A spousta fake news se objeví v každých volbách, které budou následovat. Lidé pochopili, že je snadné volby ovlivnit. Ne každý má jasný názor a ovlivní ho to, co slyší, zvláště na sociálních sítích. Mnoho fake news se objevuje hlavně v posledních dnech před volbami, je to snaha ovlivnit voliče v poslední chvíli. Například pro Spojené státy mají k dispozici mapy s vyznačením oblastí, kde mají lidé tendenci měnit názor, a právě tam na ně cílí na Facebooku a dalších sociálních médiích. Není to vlastně nic nového, už se to v minulosti dělo, bude toho ale stále více.