Udržitelnost a ESG budou pro bankovnictví klíčové. Musíme k nim ale přistupovat se zdravým rozumem, říká šéf Saxo Bank

Před třiceti lety Kim Fournais založil s minimem prostředků Saxo Bank, bankovní a finanční společnost, která se dnes stabilně řadí mezi nejvlivnější hráče na trhu. V rozhovoru pro INFO.CZ Fournais bilancuje nejen nad uplynulými třemi dekádami, ale i nad budoucností bankovnictví jako takového. Nepochybuje, že se dříve či později každá banka bude muset stát fintech institucí, aby přežila v moderním světě. Stejně tak zásadní podle něj bude pro budoucnost udržitelnost a problematika ESG. „Na rovinu – jedinou alternativou k udržitelnosti je neudržitelnost. Ale ESG strategie bude mít jen takovou podobu, jakou jí společnosti a lidé dají, současná podoba není nikterak definitivní a neměnná. Nemůžeme úsilí o udržitelnost hodit za hlavu jen proto, že k němu dnes někdo přistupuje špatně a vymýšlí nesmysly,“ říká Fournais s tím, že některé současné přístupy k tématu bude potřeba přehodnotit. „Možná nám právě krize pomůže si uvědomit, že k ESG by se nemělo přistupovat jako k nějaké ultrazelené křížové výpravě, ale se zdravým rozumem,“ dodává Fournais.

Saxo Bank slaví 30 let od svého založení. Kdybyste měl ony tři dekády nějak shrnout, jak se za ně podle vás proměnila nejen Saxo Bank, ale i finanční a bankovní trhy jako takové, co byste vypíchl?

Předem se omlouvám, že to bude dlouhé, vím to (smích). Přeci jen shrnout třicet let do pár minut není úplně jednoduchý úkol, ale dejme se do toho. V úplných začátcích byla celá Saxo Bank vlastně jen já a jeden zaměstnanec, přičemž sobě jsem ani nevyplácel žádnou odměnu. Mimochodem, ten zaměstnanec pro nás stále pracuje. Začínali jsme se zhruba 70 tisíci eury, což je dnes částka, kterou asi také v daném sektoru u startupů už neuvidíte. 

Z dnešního pohledu je možná trochu nepředstavitelné, že jsme neměli k dispozici prakticky nic z moderních technologií, ono i e-mail měl tehdy jen málokdo, takže jsme si museli vystačit s telefonem a faxem. A do toho jen pár dní poté, co jsme založili Saxo Bank, přišlo 16. září, tedy nechvalně proslulá Černá středa a pád britské libry…

Co to znamenalo v tehdejším dánském bankovním světě?

Některé dánské banky zkrachovaly, dánští investoři přišli prakticky lusknutím prstu o zhruba pět miliard eur, což jsou velké peníze i dnes, ale tenkrát to představovalo mnohem více prostředků. Asi se shodneme na tom, že to rozhodně nebyl ideální čas začínat s podnikáním v bankovnictví a financích. 

Bylo to velmi náročné a stresující, nicméně pomohlo nám to, že od počátku bylo naší filosofií vytvoření nástrojů, které pomohou lidem se vůbec v onom komplikovaném světě financí orientovat a dobře díky nim investovat své peníze. Za první rok jsme dosáhli zhruba 200 tisíc eur zisku. Začátky byly pomalé, ale postupně to celé začalo nabírat na rychlosti. Už v roce 1995 bylo patrné, že internet bude v bankovnictví a financích hrát čím dál tím větší roli. Bylo tedy logické, že jsme se rozhodli vydat právě touto cestou.

Jaké to tehdy bylo, uprostřed devadesátých let, kdy internet ještě rozhodně nebyl standardem ve většině domácností, pokoušet se adaptovat v digitálním prostředí?

Bylo nám jasné, že když tuto příležitost rychle zužitkujeme, budeme moci konkurovat i velkým a etablovaným bankám, jelikož ty se na internet upřímně řečeno moc nehrnuly. V roce 1998 jsme přišli s první platformou umožňující obchodovat přes internet s akciemi. Protože se nám to povedlo dlouho před tím, než s něčím podobným přišel kdokoliv z velkých hráčů, jsme nyní tam, kde jsme. Toto byl klíč k úspěchu Saxo Bank.

Skutečně?

Ano, bez přehánění to byla taková malá revoluce. Když jste v té době chtěli obchodovat s akciemi, probíhalo to přes telefon, bylo to celé zpomalené a navíc i cenová politika bank a brokerů byla značně neprůhledná. My přinesli nejen zrychlení, ale i transparentnost. Začaly díky tomu s námi spolupracovat Deutsche Bank a UBS, stali jsme se jejich distribučním kanálem pro obchody v objemech, o kterých se nám předtím takřka ani nesnilo, a i oni profitovali z toho, že nabízí tehdy unikátní službu.

Nepotýkali jste se ale i s nedůvěrou? Přeci jen zrovna bankovnictví a finance jsou poměrně konzervativní odvětví, lidé museli řešit otázky bezpečnosti, obzvláště u velkoobjemových obchodů?

To ano, neříkám, že to bylo snadné. Ono vzpomeňme jen na to, jak jsme se na přelomu tisíciletí obávali, že všechny počítače zkolabují jen z toho, že nedokáží překlopit datum z 1999 na 2000. Naštěstí se tento z dnešního pohledu úsměvný problém i ty ostatní podařilo vyřešit. Rok 2001 byl pro Saxo Bank dalším z milníků, jelikož jsme získali dánskou bankovní licenci, přičemž už od roku 1996 jsme podléhali státní regulaci jako brokerská společnost. Mohli jsme tedy začít uzavírat partnerství s dalšími zahraničními bankami, které měly zájem o využití našeho systému. Znamenalo to boom toho, čemu se dnes říká „bankovnictví jako služba“.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Co pomůže nejen bankám a finančním institucím přežít ekonomickou krizi?
  • Jaká rozhodnutí ohledně udržitelnosti by bylo podle Kima Fournaise záhodno přehodnotit?
  • Proč je fintech budoucností bankovnictví a můžeme v tomto odvětví konkurovat Asii?
sinfin.digital