Docent Ernest Groman patří v rodném Rakousku ke špičkám v oblasti léčby závislostí na kouření. Za více než třicet let praxe měl Groman, který stojí v čele vídeňského Nikotin Institutu, možnost sledovat vývoj přístupu k odvykání nezdravého zlozvyku od prosté abstinence po moderní metody „harm reduction“, které omezují neblahé dopady kouření. Velkým posunem je podle něj čím dál větší dostupnost méně škodlivých alternativ k cigaretám. „Upřímně si myslím, že dobře nastavená cena může být ve finále tím, co nám pomůže kuřáky v co nejširší míře dostat k alternativám. Důležitá je i informovanost, nicméně tady bych zdůraznil, že s nějak rozumně nastavenými pravidly,“ říká Groman v rozhovoru pro INFO.CZ
Jaký je v Rakousku přístup ke zvládání závislosti na kouření?
Začal bych drobným historickým exkurzem. Když jsem se na začátku své kariéry začal zabývat problematikou závislosti na tabáku, tak většinový přístup byl ten, že kuřáci prostě musí přestat kouřit, což se reálně dotýkalo jen poměrně úzké skupiny lidí. Poté jsme se začali orientovat i na lidi, kteří přestat nechtějí, ale rádi by kouření alespoň omezili, což zhruba zdvojnásobilo cílovou skupinu. Pořád tu ale zůstává skupina těch, co prostě kouřit chtějí a nechtějí se omezovat, mezi kuřáky je to až polovina. Sám jsem v počátcích debat o možných alternativách kouření razil tezi, že musíme zohledňovat jejich preference jako spotřebitelů. Mám k tomu takové milé rakouské přirovnání.
Jaké?
Určitě znáte Sachrův dort a dost možná ho i máte rádi. Přitom všichni víme, že je to vlastně jen tuk, cukr a čokoláda, plus ještě tuk ve šlehačce, s níž se podává. Nic zdravého, ale lidé ho prostě za nic vyměnit nechtějí. S podobným problémem se potýkáme i u práce se závislými na kouření. Kolikrát jsem ve své praxi slyšel, že různé nikotinové žvýkačky chutnají odporně, náplasti nefungují a podobně. Před pár týdny jsme vedli debatu o příchutích alternativ k cigaretám a v zásadě jsme se shodli na tom, že nejsou na škodu, protože v prvé řadě chceme, aby si lidé ty produkty kupovali a byli s nimi spokojeni a eventuálně na ně z cigaret přešli. Nicméně nic se nesmí přehánět.
Co považujete za přehnané?
Nedávno jsem šel Vídní a viděl velký billboard na nikotinové sáčky s jahodovou příchutí s obrázky čerstvých zralých jahod. Tam jsem si říkal, jestli je tohle opravdu nutné. Ať se takový výrobek prodává, ať prodavač dokáže zákazníkovi poradit, ale musíme na něj dělat reklamu, jako kdyby šlo o nějakou jahodovou pochoutku? Zde je potřeba nějaká rozumná regulace, důraz dávám na slovo rozumná. Nechceme cílit na děti, nechceme cílit na nekuřáky, nechceme z toho dělat cool věc, kterou by měl chtít každý, chceme kuřákům nabídnout méně škodlivou alternativu. Když jsem se o tom bavil přímo s reklamní agenturou, tak sami od sebe vůbec nechápali, co mi vadí. Někteří kreativci by nejraději nechali nikotinové sáčky rozdávat na ulici člověkem v kostýmu Yettiho, ale to je myslím kontraproduktivní.