Když Google tvrdí, že na vydavatelích zpravodajského obsahu nevydělává, nemluví zřejmě úplně pravdu. Podle dnes zveřejněné zprávy News Media Alliance (NMA), na níž se odvolává deník New York Times, americká společnost loni za cizí novinářský obsah inkasovala jen ve Spojených státech takřka pět miliard dolarů (v přepočtu konkrétně 106 miliard korun). Podle NMA tento zisk vygeneroval nejen samotný vyhledávač, ale i zpravodajský agregátor Google News.
Za pozornost stojí, že zisk Googlu z cizího zpravodajského obsahu se takřka vyrovná ročním tržbám všech vydavatelství z digitální reklamy, které loni dosáhly 5,1 miliardy dolarů.
NMA přitom upozorňuje, že v případě výnosů technologického giganta jde o velmi konzervativní odhad, nezapočítává totiž hodnotu osobních dat, která Google na zpravodajských článcích nasbíral. Celkový objem by pak byl daleko vyšší. Podle šéfa NMA Davida Chaverna by novinářům měl z tohoto příjmu náležet spravedlivý podíl.
„Tato zpráva jen ilustruje, co si všichni tak jasně a bolestně uvědomujeme,“ řekl NYT Terrance Egger, šéf vydavatelství Philadelphia Inquirer. „Současná dynamika ve vztahu mezi internetovými platformami a naším byznysem je devastující,“ dodal.