Elektrická auta, vybavená desítkami senzorů, kamer a online konektivitou, se stávají trojskými koňmi moderní doby.
Kdo v poslední době navštívil Peking, Šanghaj a další velká čínská města, mohl na vlastní oči vidět, jak velký nástup zažívá elektromobilita na tamních silnicích. Nejde jen o dojem, velká čínská EV ofenzíva je podpořena daty. Čína nejen že se stala největším automobilovým trhem, stala se i největším trhem pro elektrické vozy – loni se tam prodalo šest milionů automobilů na elektrický pohon, polovina všech globálních prodejů.
Řidiči v Číně však často netuší, že jejich elektrický automobil bývá v takřka non-stop spojení s místní vládou. Posílá informace o přesné poloze a 60 dalších data-pointů místním úřadům – a je přitom úplně jedno, pokud v Číně jedete Teslou, nebo vozem místního výrobce.
„Data jakožto nová ropa“ je aforismus popisující přerod společnosti z 90. a nultých let do současné informační doby založené na velkých datech, pokročilé analytice a umělé inteligenci, na segment osobní dopravy je ale tento popis o něco přiléhavější. Zatímco výroba automobilů na spalovací motory v Evropě v další dekádě prakticky skončí, data budou hrát s nástupem elektromobilů v osobních dopravě stále větší roli.
Právě elektromobily jsou vybavené řadou senzorů, kamer i online konektivitou, což z vozu dělá efektivní „špionážní zařízení“, které dokáže monitorovat, sbírat a odesílat řadu dat. V Číně, byť se o tom příliš nehovoří, jde o běžnou praxi. Ovšem s příchodem čínských elektrovozů do Evropy včetně Česka je třeba zabezpečit, že tato data nebudou zneužita.