Apple, Google & spol. ve velkém skupují sportovní vysílací práva. Je jen otázka času, než dorazí i do Česka. „Není to jen o penězích,“ reaguje ředitel Novy Grunt

Globální trh se sportovními vysílacími právy v posledním roce prochází zásadní změnou. Do segmentu kdysi náležícímu výhradně televizním stanicím nyní vstupuje Big Tech: Amazon, Apple či Google. Firmy, jež mají peněz nazbyt a které ve velkém skupují exkluzivní vysílací práva na prestižní soutěže a sportovní události – NHL, NFL či Premier League. Tradiční američtí broadcasteři nemají šanci těmto firmám konkurovat a podle odborníků je jen otázkou času, kdy se tento trend výrazněji projeví i v Evropě, včetně Česka. 

Masivní změny na trhu s vysílacími právy u prestižních sportovních událostí se zatím odehrávají zejména ve Spojených státech, podle expertů je však jen otázkou času, než dorazí i do Evropy. „A až to do Evropy skutečně přijde, žádný evropský broadcaster nebude mít peníze na to, aby tyto firmy přeplatil,“ říká pro INFO.CZ vrcholový manažer z televizního byznysu, který si nepřál být jmenován. „Sportovní práva se stávají skutečně exkluzivním zbožím,“ glosuje. 

„Skutečně exkluzivními“ jsou nyní sportovní práva i pro velké a bohaté americké televizní moguly. Částky, které za práva přenosů top sportovních událostí nabízejí velké technologické společnosti, totiž ani oni často nemají šanci dorovnat, natož přeplatit. „Je těžké soutěžit se společnostmi, které hrají úplně jinou finanční ligu,“ krčí rameny pro New York Times Bob Iger, bývalý ředitel společnosti Walt Disney, do jejíhož portfolia mimo jiné spadá i síť sportovních televizních stanic ESPN.

O jak velké rozpočty se v poslední době hraje, ukazuje i poslední velký případ z přelomu roku. Balíček „Sunday Ticket“, který zaručuje práva na nedělní přenosy „přespolních“ zápasů americké fotbalové ligy NFL, získala platforma YouTube při sedmiletém kontraktu za dvě miliardy dolarů ročně, všeho všudy tedy za 14 miliard dolarů. 

O tato práva se přitom kromě YouTube ucházely i další těžké váhy: Apple TV, dlouho považovaný za favorita, Amazon a již zmiňovaná síť ESPN. Papírový favorit Apple, který měl za balíček podle prvotních spekulací platit až 2,5 miliardy dolarů ročně, nakonec z jednání vycouval a smlouva tak spadla do klína platformě YouTube. 

Jde přitom o poměrně zásadní změnu trendu: Celé roky totiž u streamingových společností a služeb jako Amazon Prime či YouTube Premium převládalo přesvědčení, že sázka na sport či na zpravodajství pro ně nemá smysl. Na rozdíl od filmů či seriálů se totiž na tento typ obsahu většina lidí podívá pouze jednou – a to v přímém přenosu. Pro takový model vysílání je tak vhodnější lineární televizní vysílání než placené SVOD služby a platformy pro odložené sledování. 

Tato logika však už, zdá se, neplatí. Velké technologické společnosti neváhají sáhnout do svých takřka bezedných rozpočtů, aby si zajistily práva na ty nejexkluzivnější sportovní ligy a události. Snaží se tím rozšířit okruh předplatitelů pro své streamingové služby a pro svůj obchodní ekosystém, který v řadě oblastí již naráží na zákaznický strop. Se stejnou logikou, jako se streamingové služby nedávno houfně vrhly na nové typy „reklamou podpořeného“ předplatného, se tak nyní ve velkém obracejí na sportovní události. Doufají, že obojí jim přinese nové zákazníky. 

Ve chvíli, kdy tento trend přijde do Česka, může nastat problém jak pro tuzemské televize, tak pro českého diváka. Pokud totiž Big Tech vykoupí práva na vrcholné sportovní události pro Českou republiku, tuzemské čistě sportovní kanály se mohou potýkat s nedostatkem kvalitního obsahu. „Dělat ve velkém světové sportovní přenosy bude pro české broadcastery během několika let zcela nemožné,“ míní v úvodu citovaný nejmenovaný mediální manažer. 

sinfin.digital