Mark Zuckerberg by prý mohl vzít Facebook, Messenger a WhatsApp a kompletně se stáhnout z Evropy, říkají titulky posledních dní. Jenže jak už to u takových zpráv bývá, clickbaitový trik tkví právě v podmiňovacím způsobu. Meta, Facebook ani mocný „Zuck“ Evropu dobrovolně neopustí, z pohledu jejich byznysu by to byl nesmyslný krok.
Společnosti Meta, pod kterou spadá Facebook, Messenger či WhatsApp, se vstup do letošního roku vůbec nepovedl. Výsledky ze čtvrtého čtvrtletí ukázaly, že Facebook nenaplnil očekávání ohledně počtu aktivních uživatelů (opticky, ale přece), marže i provozního zisku. A výhled na budoucí kvartály investory rovněž nijak neoslnil.
Jen malou útěchou nelichotivých výsledků (byť ani ta nedokázala zastavit následný 20procentní propad ceny akcií, který přišel po jejich zveřejnění) byl vývoj v Evropě, kde počet aktivních uživatelů (MAU) vystoupal na 427 milionů, historický rekord.
Po několika dnech bylo znovu rušno. To když firma odeslala pravidelnou zprávu americké Komisi pro cenné papíry (SEC), kde připustila možnost, že se svými hlavními produkty – Facebookem a Instagramem – odejde z Evropy.
Důvodem tohoto extrémního kroku je regulace: respektive nezodpovězená otázka, kde bude Facebook do budoucna moci zpracovávat – tedy hlavně analyzovat kvůli zacílení reklamou – data evropských uživatelů. Zatímco firma preferuje, aby měla tuto možnost i v USA, kde k tomu má větší kapacity, podle regulace, o jejímž přijetí se uvažuje, by to mohlo být pouze na evropském území. Jasněji však bude až později během roku.