Z tuzemského mediálního trhu se stalo křupanské prostředí, stojatá voda bez sebemenšího proudu novinek či inovací. Mediální domy doufají, že je z marasmu vytáhne nástup webového zpravodajství, ale to je z mnoha důvodů falešný spasitel, říká v rozhovoru pro INFO.CZ Daniel Köppl, ještě donedávna klíčový spolupracovník Jaromíra Soukupa. Toho nyní opouští, jako první o tom informoval web Neovlivní.cz. Köppl tuto informaci nyní pro INFO.CZ potvrzuje. „Naše spolupráce dospěla na maximum toho, co bylo možné,“ říká.
V nedávném komentáři pro web Hlídací pes popisujete nemoci českých médií – vlastnictví oligarchy či závislost na reklamě – které dusí tuzemský mediální trh. Jaký je na ně lék?
Trochu to nejdřív doplním. Další položkou na tomto seznamu je online jako takový a slepá víra v to, že spolu s ním přichází spása – obchodu, médií a já nevím čeho všeho. Zvlášť média mají tendenci z něho dělat spasitele, se kterým přijde jejich znovuzrození. Špatná zpráva, nic takového nebude.
Nevěříte ve znovuzrození?
Média měly spasit už RSS čtečky, infotainment, tablety, čtečky, chytré telefony, podcasty, videoobsah, robotický obsah… Všechno to jsou řeči, na kterých vždy někdo vydělá. Média to ale rozhodně nejsou.
V čem je problém?
To jsou dva problémy v jednom. Víra v technologie a v to, že spolu s nimi přijde konečně ta velká změna a prozření je vlastně taková puberťácká záležitost. Technologie pomáhají řešit věci, ale pouze tehdy, pokud jsou v souladu s potřebami lidí. To je první věc – určitá mentální nedospělost lidí z médií. Druhá věc pak je, že online nemá funkční obchodní model pro média. A své v tom hraje i to, že reklamního prostoru na internetu je nekonečné množství. A jak víte, věci, kterých je neomezeně, nemají žádnou hodnotu.