Festival reklamní kreativity Cannes Lions každý rok oceňuje nejlepší reklamní kampaně. Nejvtipnější, nejpropracovanější, s nejlepším nápadem a často se společenským přesahem. Podstatnou část z uplynulého týdne jsem strávil procházením jednotlivých přihlášek, „case studií“, shortlistů i výherců letošních „Lvů“ – a v následujícím textu představuji pět kampaní, které mě zaujaly nejvíce.
Stella Artois: The Artois Probability
Kampaň, která na letošních Lvech posbírala celkem šest ocenění včetně Grand Prix v kategorii „Data-enhanced Creativity“. Kampaň vychází z dlouhé historie pivovaru Stella Artois, která se datuje do roku 1366 a kterou kreativci „rekonstruovali“ na plátnech malířských mistrů. Prošli si totiž všechny zásadní obrazy od roku 1366 do současnosti, vybrali ty, na kterých je nějakým způsobem zachyceno pivo (a to bylo na více obrazech, než byste si možná mysleli) – a pak na základě komplexní datové analytiky spočítali pravděpodobnost, že znázorněné pivo je značky Stella Artois.
Jaká data kreativci brali v potaz? Od typu zobrazeného půllitru, barvy zlatavého moku až po rok vzniku obrazu, který tvůrci porovnali s dobovým rozšířením Stella Artois po Evropě. To nejlepší nakonec? Celá kampaň vyvrcholila v Buenos Aires velkolepou výstavou všech „pivních“ obrazů historie – od Van Gogha přes Moneta až po de Hoocha. V důsledku tak všichni tito velikáni světové malby – s jistou pravděpodobností – udělali reklamu pivovaru Stella Artois, ač o tom nevěděli.