Velké technologické společnosti jako Facebook či Google v posledních letech rapidně navyšují své rozpočty na bruselský lobbing, ukazují nová data. Jejich cíl je zřejmý. Ovlivnit společenskou debatu a formování regulací, které upravují jejich byznys. Jak ovšem ukazuje nezávislá iniciativa LobbyControl, ne vždy je lobbing technologických hegemonů transparentní.
Výdaje i lobbistická aktivita velkých technologických společností v posledních letech strmě rostou. Největší pětka technologického oboru (Google, Facebook, Microsoft, Apple a Amazon) už dnes s přehledem patří do třicítky nejaktivnějších korporací, které na půdě evropských institucí lobbisticky působí. Z pohledu výdajů na lobbing v Bruselu se pak Facebook, Google a Microsoft řadí mezi pět největších firem.
Pro srovnání: před čtyřmi lety utratila sociální síť Marka Zuckerberga za svůj lobbing na evropské půdě jen něco přes milion eur, loni už to však bylo téměř 4,5 milionu. Facebook je i přesto optikou útrat stále jen „menším bráškou“ Googlu, který žebříčku lobbistických výdajů dominuje. Podle posledních dostupných dat za rok 2018 utrácí za svůj vliv na evropské politiky přes osm milionů eur ročně. Což je mimochodem více, než kolik za lobbing vynaložila sedmička lobbisticky nejaktivnějších automobilových výrobců dohromady.