Přes 300 milionů korun si každý měsíc vydělá nejlépe placená „tvůrkyně obsahu“ na sociální platformě OnlyFans. Jde o jasný signál, že „ekonomika tvůrců“ není přechodný fenomén, ale že jde o jev, který od základu překope fungování řady tradičních oborů – od zábavního průmyslu až po novinařinu. „Ukažte mi sportovce, muzikanta, nebo jinou celebritu, která si vydělává takové peníze,“ říká na amsterdamské konferenci Money 20/20 CEO společnosti ChannelMeter Eugen Lee. „Právě z ekonomiky tvůrců vyroste další Walt Disney, který ovládne svět zábavy.“
Top výdělky v ekonomice tvůrců („creator's economy“) jsou ohromující. Pro srovnání: Nejlépe vydělávající sportovec světa Lionel Messi si ročně vydělá asi 130 milionů dolarů, nejlépe vydělávající herec Dwayne Johnson si přijde na 42 milionů dolarů. Ovšem nejprofitabilnější účet na platformě OnlyFans, za kterým se schovává Angela Renee White (Blac Chyna), si přijde asi na 15 milionů dolarů měsíčně, tedy 180 milionů dolarů ročně. Na víc, než vydělají Messi s Johnsonem dohromady.
Už toto srovnání ukazuje nástup ekonomiky tvůrců v plné síle, výdělky Angely White však nejsou „výjimkou potvrzující pravidlo“. Naopak. Od roku 2016 vyplatila platforma OnlyFans (OF) svým tvůrcům přes osm miliard dolarů (více než 160 miliard korun) a na síti je kromě dvou milionů tvůrců obsahu i 200 milionů jejich followerů, říká Keily Blair, ředitelka OF pro strategii a provoz. Jde o čísla, která mohou s klidem soupeřit s tradičním zábavním průmyslem.
„To podstatné je, že peníze jdou od komunity přímo do kapes jednotlivým tvůrcům. Tedy žádným firmám, žádným korporacím,“ doplňuje Keily Blair a dodává, že Angela White si svou komunitu na síti nevytvořila „ničím tvrdším, než svými sexy fotografiemi“. „Berte nás vážně, ekonomika tvůrců není žádný ‚vedlejšák‘, ale nyní již plnohodnotný ekonomický ekosystém,“ dodává.
„Sexy fotky“ jsou přitom jen velmi malou částí „ekonomiky tvůrců“. Ta tvoří mnohem širší, společností prostupující fenomén, který disruptuje řadu tradičních odvětví – od zábavního průmyslu přes vizuální umělce, hudebníky až po profesionální mediální produkci. Vidět je to i v Česku, kde mají podcasty jako Insider větší dosah než celá rádia, videokanály Janka Rubeše či Martina Mikysky zasáhnou více sledujících než televizní stanice a propracovaná vlákna na sociálních sítích jako Twitter či Facebook u výrazných osobností zaujmou více čtenářů než celostátní deníky.