Do londýnského Piccadilly se po dvouleté covidové odmlce vrátilo setkání lídrů evropského reklamního průmyslu Advertising Week. Přinášíme postřehy z toho nejzajímavějšího, co na pódiu v Picturehouse Central řešili vrcholoví manažeři reklamní agentury Ogilvy, vydavatelství Atlantic anebo sociální sítě TikTok.
Co ukázal poslední rok? Podle výkonné ředitelky média The Atlantic pro oblast EMEA Jemimy Villanuevy kromě jiného i to, jak zásadně se proměnila dynamika vztahu mezi značkami a jejich zákazníky.
„Lidé najednou chtějí více kontroly, chtějí hrát ve vzájemném vztahu větší roli – a značky tápou v tom, do jaké míry jim vyhovět, protože jim větší moc a kontrolu pochopitelně nemohou jen tak předat,“ uvádí manažerka. Co konkrétně má na mysli? „Za poslední rok jednotlivci poměrně výrazně disruptovali tradiční značky v řadě případů. Stačí si vzpomenout třeba na bojkoty brandů na sociálních sítích, nebo třeba na nové komunity aktivistických retailových investorů, kteří se pro zábavu rozhodli disruptovat Wall Street a okolní svět je pak ještě oslavoval jako hrdiny.“
Příklady jsou však i v médiích, a nevyhýbají se ani redakci webu The Atlantic.
„Vidíme to i u nás. Čtenář byl pro nás vždy v centru zájmu – to, co děláme, děláme pochopitelně pro něj. Vzájemný vztah se ale zásadně proměnil. Když to srovnám s dobou před deseti lety, tak tehdy jsme neměli celé oddělení, které se věnovalo výlučně vztahům se čtenáři, a co je možná podstatnější, tehdy nebyli čtenáři zodpovědní za 50 procent našich tržeb, jako je to dnes,“ říká Villanueva.
„Je jasné, že čtenáři chtějí být blíž našim novinářům, chtějí je sledovat, diskutovat s nimi, vědět, co je u nich nového, co právě dělají. I to je příklad významného posunu dynamiky vztahu od brandů k jejich zákazníkům,“ doplňuje manažerka s tím, že tento posun stál mimo jiné za růstem popularity řady redakčních newsletterů, které jsou do značné míry personalizované. Ostatně, podobnou situaci vidíme i v Česku.