Začátkem července se světu představila nová sociální síť Threads od společnosti Meta, majitele Facebooku a Instagramu. Novinka Marka Zuckerberga rychle lámala rekordy a zdálo se, že Twitter, kterému má nová síť přímo konkurovat, je v ohrožení. Majitel Twitteru Elon Musk v reakci na červencové dění začal na své síti provádět poměrně výrazné a leckdy chaoticky působící změny. Jak situace vypadá o měsíc později?
Prudký start Threads
Sociální síť Threads spatřila světlo světa teprve pátého července a zpočátku to vypadalo na snový příběh. Během pár hodin od spuštění získala první milion uživatelů. Pro srovnání, Twitteru to trvalo dva roky, Facebooku deset měsíců. Dlužno dodat, že Threads nezačíná na zelené louce, ale o tom až za chvíli.
Druhá (a v tu dobu očekávaná) rána Twitteru přišla jen o pár dnů později. Threads prolomila hranici jednoho sta milionů uživatelů za pouhých pět dnů. Twitter má u mety sto milionů taktéž napsanou číslovku pět – nejedná se ale o dny, nýbrž o roky.
Do toho všeho Elon Musk připomněl, že jeho Twitter má kromě dluhů stále i druhý velký problém: příjmy z reklamy se propadly o polovinu. Tyto zprávy naznačují, že Twitteru v podobě Threads roste silná konkurence. Nebo snad ne?
We’re still negative cash flow, due to ~50% drop in advertising revenue plus heavy debt load. Need to reach positive cash flow before we have the luxury of anything else.
— Elon Musk (@elonmusk) July 15, 2023
Varování z minulosti
Ten příběh není tak jednoduchý.
A ono trhání rekordů, které síť Threads předváděla v prvních dnech po spuštění? Obrovský počet 100 milionů nových uživatelů během prvních pěti dnů lze velmi snadno vysvětlit – Zuckerberg využil široce rozšířený Instagram (1,8 miliardy uživatelů), aby skrze něj každého na Threads pozval. Takovou možnost Twitter ani Facebook nikdy neměly.
A rychlý růst se může proměnit ve stejně rychlý pád. Vzpomeňte si třeba na sociální síť Clubhouse, která může posloužit jako dokonalý příklad nevyzpytatelnosti digitálního světa. Na internet vtrhla jako velká voda. Pamatujete, jak se předloni mnozí sháněli po pozvánkách? Ano, na tuto síť jste mohli v určité době vstoupit jen poté, co vás někdo jiný pozval. Z toho plynoucí FOMO (fear of missing out, česky strach z promeškání příležitosti) pak přivábilo miliony uživatelů. Vypadalo to jako malá online revoluce, v jednu chvíli dokonce byla síť oceňována na čtyři miliardy dolarů, což je také suma, která měla být předloni ve hře, když se měl o nákup Clubhouse zajímat Twitter.