Existuje řada povolání, která zkrátka dělat nechcete. Nad těmi, která vás napadnou na „první dobrou“, však ční jedna specifická kategorie: role „Vrchního Twita“ („Chief Twit“), toho nejvyššího, nejmocnějšího a nejzodpovědnějšího na sociální síti Twitter. Proč je to nejhorší práce? Nejde jen o to, že musíte zastavit úprk inzerentů ze sítě, najít životaschopný byznys model a začít konečně vydělávat; tou největší výzvou pro novou CEO Lindu Yaccarino bude souboj s egem Elona Muska, majitele Twitteru, který si ponechává i část exekutivy.
Pár čísel na úvod, aby bylo o něco jasnější, proč jde o „nejhorší práci na světě“, pochopitelně s trochou nadsázky. Musk koupil Twitter loni na podzim: po měsících soudních tahanic a taktických bitev za sociální síť s vidinou vytvoření bašty svobodného projevu zaplatil pořádnou prémii – celkem přes 44 miliard dolarů. To jsou pochopitelně velké peníze i pro nejbohatšího člověka na světě; aby tak Musk transakci ufinancoval, musel si vzít u bank půjčky celkem za 13 miliard.
Zůstaňme u čísel: tyto úvěry – včetně úroků 1,5 miliardy dolarů ročně – měl Musk splatit i díky tomu, že se mu povede Twitter konečně otočit do černých čísel. Jenže Musk měl velké oči. Po šesti měsících v jeho roli výkonného ředitele je zřejmé, že Twitter upadá – zcela jistě finančně, ale podle řady lidí i optikou uživatelské zkušenosti. Ano, Twitter používáme, vracíme se na něj, ale upřímně řečeno, nejde o moc příjemné místo, kde můžeme trávit svůj čas.
Svoboda projevu, kterou se Musk tolik zaklíná, vypadá skvěle na papíře, ale „vychytat“, kde přesně má začínat a kde končit, už je, jak se ukazuje, o poznání obtížnější. Nejde přitom „jen“ o vznešené ideje, ale především o byznys. Jste-li velká korporace, která na Twitteru utrácí desítky až stovky milionů dolarů, stěží budete chtít svou inzerci umisťovat vedle kontroverzního obsahu „v šedé zóně“ – od alt-right bojůvek přes hate speech a konspirační teorie až po půtky nejrůznějších trollů. Termín „brand safety“ je dnes pro firmy a jejich markeťáky alfou a omegou, tím spíš, že si mohou velmi dobře vybírat, u koho své peníze utratí.
Výsledek? Inzerenti rozprchlí, konkurence hladová a budoucnost nejistá. Rozhodně se nejedná o žádné nadějné vyhlídky – i když předčasně odepisovat Muska je asi to nejhorší, co můžete udělat.
Otočit pro šéfa Tesly či SpaceX neutěšenou situaci jeho posledního nepovedeného obchodu (ne vše, čeho se Musk dotkne, se skutečně promění ve zlato) má Linda Yaccarino, mediální profesionálka, která v posledních 11 letech působila ve strukturách největší americké televizní sítě NBCUniversal, naposledy v roli „globální ředitelky pro reklamu a obchodní partnerství“. De facto se starala o to, aby do „její“ televizní skupiny plynule přitékaly dolary reklamních zadavatelů – a byla v tom velmi dobrá, jedna z nejlepších. Je logické, že Musk si ji do svého týmu vybral i právě kvůli jejím skvělým vztahům s reklamními zadavateli (ale mimo jiné také kvůli podobnému pohledu na otázku svobody projevu), které patří mezi její hlavní devizy. Celé to však má řadu „ale“.