Odchod šéfredaktora Aktuálně.cz jako „kanárek v dole“? Pro tradiční vydavatelství jsou těžké časy novým normálem

Nečekaný odchod šéfredaktora Aktuálně.cz Josefa Pazderky z vydavatelství Economia je podle všeho důsledkem širších změn, které se v mediálním byznysu v posledních letech odehrávají. Ty přitom mnohem výrazněji dopadají na vydavatelské domy, které se stále ještě více či méně spoléhají na „papír“ než na televize a čistě digitální mediahousy. 

Je to nečekaná zpráva, kterou INFO.CZ přineslo jako jedno z prvních médií. Novinář Josef Pazderka, který před několika dny pro Aktuálně.cz získal Novinářskou cenu za nejlepší komentář, ze zpravodajského portálu i vydavatelství Economia na vlastní žádost odchází. Pazderka v Aktuálně.cz působil od roku 2016 – nejprve jako zástupce šéfredaktora, posléze jako šéf celé redakce. 

Důvod odchodu z čela 10. nejčtenějšího zpravodajského webu v Česku stále není jasný. Pazderka pro Newsroom ČT24 uvedl, že se „s novým vedením Economie rozcházel v představách o dalším směřování webu.“ Jako „nové vedení Economie“ přitom lze jen těžko nevidět kohokoliv jiného než Lenku Černou, mediální manažerku, která se loni na podzim ujala dlouhodobě neobsazené funkce generální ředitelky Economie.

Černá však pro INFO.CZ argument o „rozdílných představách o budoucím směřování webu“ odmítá. „Žádné změny na stole nebyly,“ říká ředitelka, byť připouští, že vydavatelství v posledních měsících zkoumalo důvody poklesu čtenosti webu. „Ano, to je věc, kterou intenzivně řešíme a zkoumáme – do jaké míry jde o propad v rámci celkového poklesu trhu a do jaké míry jde o náš problém. Zatím se však jen snažíme pochopit hloubku problému.“

Pohledem čtenosti klesá skutečně většina tuzemského mediálního trhu, jen málokde je však propad tak strmý jako právě na Aktuálně.cz. To letos v květnu oproti začátku roku ztratilo téměř 700 tisíc unikátních čtenářů (RU), respektive 16 procent své návštěvnosti. Pro srovnání: Novinky.cz takto ztratily „pouze“ 200 tisíc čtenářů – tři procenta návštěvnosti –, iDnes.cz 550 tisíc, respektive osm procent, unikátních čtenářů. Ukazují to data služby NetMonitor. 

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jak se Economii po finanční stránce (ne)daří?
  • Kolik prodělala velká tuzemská vydavatelství?
  • Co ukazuje digitální revoluce na mediálním trhu?
sinfin.digital