„Naší největší konkurencí je volný čas diváků,“ říká Dušan Švalek ze CME. Inspirovat se chce u sociálních sítí

Největší konkurencí televize Nova je volný čas jejích diváků, říká v rozhovoru pro INFO.CZ deputy CEO skupiny CME Dušan Švalek. Televize chce Čechy oslovovat v co největší míře ať už jsou doma před obrazovkou, ale třeba i na cestě do práce. To znamená nutnost vyvíjet nové formáty – ne nepodobné krátkým videím Reels či Shorts známým ze sociálních sítí. „V metru cestou do práce si seriál nepustíte, neudržíte pozornost, nefunguje to,“ míní Švalek. „Mám vizi, že v CME budeme produkovat i tituly, které budou primárně vysílané krátkou formou, klidně jen minutových spotů. A půjde o plně svébytné tituly, případně o krátké doplňky velkých, long-formových seriálu. Zatím jsme ale v experimentální fázi,“ dodává. 

Jak vnímáte proměnu televizního světa v posledních pěti letech?

Ten základní trend je jasný: změna konzumace obsahu. Už to není jen o lineární televizi jako dřív, ale velkou část obsahu lidé sledují skrze odloženou sledovanost nebo SVOD služby (tzv. video na vyžádání, přístup k videotéce na základě předplatného - pozn. redakce). Anebo rovnou online. To má dopad do řady oblastí: na to, jaký obsah vyrábíme, jak jej monetizujeme, jak měříme jeho zásah u diváků. A poskládat všechna tato data je poměrně komplexní úloha.

Jak víte, že ji máte vyřešenou správně?

Tu základní odezvu nám vždy dává divák. Ať už podle podílu sledovanosti u lineární televize, nebo přes počet shlédnutí u SVOD platformy. Ale datových vstupů sledujeme celou řadu, mimo jiné i to, jaké tituly si lidé na Voyo zapnou jako první, nebo kolik času s kterými žánry stráví. A zkoumáme i to, kteří lidé preferují živé vysílání a kteří odloženou sledovanost. To všechno nám dává zpětnou vazbu k tomu, čemu bychom se měli do budoucna věnovat.

Část změn, kterými televize prochází, jsou i institucionální. Je zde trend spojování telekomunikačního odvětví s výrobou obsahu, fúze AT&T a Time Warner je asi nejlepší příklad, skupina CME je však pod jednou střechou s operátorem O2. Jak se tento trend zatím osvědčuje?

Upřímně, je to poměrně komplikovaná oblast, hlavně proto, že naše byznysy jsou komplikované. Je ale fakt, že telco-media konvergence je jedním z viditelných trendů posledních let, zatím však myslím v tomto ohledu nikdo neukázal jasnou formuli na úspěch. A to i na významných trzích, v USA, v západní Evropě, kde byly pokusy oba typy byznysů spojit, to funguje zatím jen na papíře. Když se podíváte na realitu, už to funguje méně.

Faktem ale zůstává, že telco odvětví se směrem do médií integruje: operátoři začali produkovat vlastní kanály, někde mají i své SVOD služby, některé společnosti dokonce koupily velká televizní studia. Na druhé straně, podle mě si mediální byznys musí uchovat určitý díl nezávislosti: musí obsluhovat všechny hráče na trhu.

Didier Stoessel (vlevo) a Dušan Švalek: CEO a COO skupiny CME

Ano, část našeho byznysu je z takzvaných Carriage Fees, z distribučních poplatků, které nám telco hráč platí za to, že distribuuje náš obsah v rámci vlastní agregační strategii pro své zákazníky, kterým jej prodává jako IPTV produkty. Zároveň ale jako televize stavíme i na přímém vztahu se zákazníky, na B2C byznysu. A ten pro nás má taky velkou váhu. Není to tak o té či oné cestě – musíte se soustředit na rozvoj obou těchto formátů, aby ve výsledku divák dostal produkt, který je pro něj nejvhodnější.

Ani telco byznys totiž v rámci této mediální integrace není bez chyb. Jedním z jeho atributů je například to, že bundluje (nejrůznější balíčky služeb - pozn. redakce) velké množství produktů, které zákazník třeba ani nechce. A je to i o zákaznické zkušenosti – když vám náhodou spadne připojení k internetu a nepustíte si kvůli tomu večer televizi, propíše se vám to do zákaznické zkušenosti.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jak se mění televizní trh a jaký je pro skupinu CME další velký krok?
  • Jakým způsobem chce Nova oslovit mladou generaci Z, která tvoří podstatnou část její cílové skupiny?
  • A proč se chce soustředit více na rozvoj konkrétního produktu, než na rozvoj ekosystému?
sinfin.digital