Když ji před měsícem americký prezident Joe Biden jmenoval do čela americké obchodní agentury (Federal Trade Commission, FTC), i pro odborníky to bylo překvapení. Kdo je Lina Khan, nejmladší předsedkyně v historii agentury, která zatápí pod kotlem Amazonu, Googlu a dalších velkých technologických firem.
Rozhodnutí amerického prezidenta dosadit do čela FTC právě Linu Khan sice mnoho lidí neočekávalo, při bližším pohledu je však logické – ostatně vyplývá z kontextu daného (nejen) americkou realitou. Velké technologické společnosti, zejména Facebook a Amazon, ale i Apple, Netflix a Google (odtud také akronym FAANG), už před lety přerostly z malých agilních startupů, které si americká společnost patrioticky hýčká, v nekontrolovatelné hegemony, kteří si vytvořili vlastní pravidla hry.
Volný trh, možnost uspět, zažít americký sen, to vše přítomnost těchto firem s rekordními tržními kapitalizacemi začala pokřivovat. Jen těžko lze totiž skutečně uspět v prostředí, kde jakýkoliv unikátní nápad malého startupu někdo „z velké pětky“ buď v rané fázi koupí, nebo okopíruje.
Když před nedávnem podobná situace nastala v Číně, tamní regulátoři ukázali fintechu jasnou stopku – zpřísnili pravidla hry a utáhli regulace. V tamním pojetí to mimo jiné znamenalo i několikaměsíční zmizení jedné z hlavních postav čínského digitálního byznysu – Jacka Ma. Spojené státy na neřízený rozlet „svých“, sice amerických, ale často v zahraničí daňově optimalizujících technologických hegemonů nemohou „šlápnout“ tak razantně. Jmenování Liny Khan, která svůj profesní život zasvětila boji proti monopolům, je ale jasným signálem, že divokého růstu už bylo dost.