Desítky hodin pro PiS, minuty pro opozici. Kaczyński vykostil polská veřejnoprávní média, stejně jako kdysi Babiš Mafru

Velkou předvolební debatu před klíčovými parlamentními volbami ve Varšavě sledovalo celé Polsko. Diváci se však dočkali jen „céčkového braku“. Frašky, která měla s předvolební politickou debatou, tak jak ji známe třeba z Česka, jen máloco společného. 

Debatu vysílala veřejnoprávní televize TVP, kterou si vládnoucí strana Právo a spravedlnost (PiS) „zprivatizovala“ a vykastrovala ji podobně, jako kdysi Andrej Babiš Mladou frontu Dnes. „Ta debata byla jen na oko, jen kvůli tomu, aby stanice naplnila zákon, podle kterého před volbami politickou debatu uspořádat zkrátka musí,“ říká mi polský novinář Daniel Czyżewski, když se ho ptám na stav médií před volbami.

I proto diskuse skončila blamáží. Otázky byly často delší a komplikovanější než minutový prostor na odpověď, do poslední chvíle se čachrovalo s vysílacím časem i místem debaty a faktický vládce Polska a šéf PiS Jarosław Kaczyński se duelu s opozičním lídrem Donaldem Tuskem vyhnul. 

„Debata celkově ukázala, jakým nástrojem propagandy se veřejnoprávní TVP stala,“ dokresluje obrázek Vít Dostál, odborník na Polsko a střední Evropu a ředitel think-tanku Asociace pro mezinárodní otázky (AMO). Ilustruje to třeba na moderátorovi, kterého TVP pro diskusi vybrala a který je známým proponentem současné vlády. 

Právě debata jasně ukázala, jak velký vliv získala vládnoucí PiS na veřejnoprávní i komerční média, což je něco, co v Česku často zaniká před obdivným pohledem na polské dálnice či obranné výdaje. 

U médií však „veřejnoprávní“ nahradili „provládním“, prostor pro opozici byl vygumován, manažeři nahrazeni „těmi našimi“. Flagrantně to ostatně ukazují nedávná data, podle kterých TVP věnovala vládní straně ve svém předvolebním vysílání přes 250 hodin, na zbylé strany pak vyšly sotva desítky minut.

Nejde přitom jen o veřejnoprávní média. PiS se snažilo zkrotit i komerční trh, strana přišla třeba se zákonem na omezení zahraniční účasti vlastníků nebo se speciální „mediální“ daní. Státem kontrolovaný Orlen před dvěma lety skoupil řadu regionálních novin a proměnil je v provládní outlety, které profitují ze státem zadávané inzerce. Opoziční média se do distribuční sítě Orlenu, například na benzínové stanice, vůbec nedostanou. 

„Polský stát provozuje obrovské mediální impérium, které navíc může kdykoliv podpořit ze svého rozpočtu. Situace je tak daleko, že stát vlastně už žádná další média nepotřebuje,“ shrnuje Czyżewski. I přesto ale polská mediální scéna není v takové krizi, na jakou to pohledem těchto řádek může vypadat. 

sinfin.digital