Jak si najít zdroj v Googlu a proč pracuje víc lidí v PR než v novinařině? Postřehy ze setkání elit světového byznysu, politiky a médií

Nejvyšší proočkovanost v Evropě, slunečných dvacet stupňů nad nulou a na podiích elita světového byznysu a politiky. Lisabonský Web Summit je největší technologickou konferencí na světě – a je jen dobře, že cestu sem nachází i stále více Čechů. Jaké myšlenky nás letos v portugalské metropoli zaujaly nejvíce? 

Jsou „konference“ a konference. Na ty v uvozovkách lidé jezdí často hlavně proto, že se chtějí ulít z práce, musí vyčerpat marketingový rozpočet nebo už jim „hrabe“ z covidových uzávěr. Pak jsou ale i konference s přidanou hodnotou, konference, kam se, jak to popisuje jeden nejmenovaný televizní kolega, jezdíte hlavně „nachytřit“. 

Lisabonský Web Summit jednoznačně patří do té druhé kategorie. Spojení „technologická konference“ je přitom trochu zavádějící; jistě, hlavní stage je hlavně o technologiích, ale samostatné podium a program má třeba i svět bankovnictví, zdravotnictví, udržitelnost, start-upy, nebo třeba média. 

Jaká témata letos rezonovala na mediálním podiu nejvíc? 

Sázka na předplatitele není „konečná“

Online média procházejí zásadní změnou. Od obchodního modelu postaveného na prodeji reklamy se stále více online magazínů orientuje na koncept monetizace obsahu přes předplatné. Jde sice tak trochu o změnu z donucení, velká část reklamních příjmů totiž vyschla hospodářskou krizí z roku 2008, další část pak následným vstupem Googlu a Facebooku do digitálního reklamního byznysu, jak se ale ukazuje, kdo tuto transformaci zvládá, těží z toho nejen finančně. Lepší vztah mezi médiem a čtenářem je jen jedním z benefitů této proměny. 

Počet paywallů postupně přibývá i v Česku, ostatně i my na INFO.CZ na tento model od letoška také sázíme. Z dobrého důvodu. 

Ovšem i když to vypadá, že paywall je v mediálním prostředí pro řadu vydavatelství „next big thing“, ti největší hráči na trhu už postupně přemýšlejí o tom, co přijde poté a jaké (staro)nové koncepty monetizaci obsahu skrze paywall doplní či nahradí. Je to přirozené, poslední dvě velké krize, ta hospodářská z roku 2008 i ta současná covidová, poměrně blatantně ukazují, že na čím více finančních nohou, respektive příjmových vertikálách, vydavatelství či médium stojí, tím menší je pravděpodobnost, že se nakonec zhroutí. 

Top manažeři řady světových médií na pódiu řešili, jaký model monetizace obsahu bude po paywallu další na řadě. Jednou z možností je například affilate model, kdy by média mohla více prodávat určité zboží a služby, z čehož by měla provizi. Shodou okolností o tomto modelu nedávno v rozhovoru pro INFO.CZ hovořil i co-šéf vydavatelství CNC Juraj Felix. 

Mezi další možnosti, jak si vylepšit příjmovou stranu hospodaření, je pro média třeba model Blogging-as-a-Service, kde média pronajímají svou volnou obsahovou kapacitu výroby obsahu komerčním subjektům. A šéfredaktorka Reuters Alessandra Galloni zase na podiu uvedla, že pro její agenturu je další takovou příjmovou nohou factchecking, který Reuters poskytuje třetím stranám.

Ať již na paywall naváže jakýkoliv model, hlavní poselství je ve stálém hledání nových cest, jak zvýšit rezilienci mediálního odvětví. Co se stane s těmi vydavatelstvími, která až příliš spoléhala jen na jeden typ zdroje příjmů, totiž minulý rok ukázala covidová pandemie

Jak získat insight do velkých technologických společností?

Jedním z důvodů, kterým je Web Summit – alespoň pro novináře, kterých tam každoročně přijíždí okolo dvou tisíc – jedinečný, je možnost společně se setkávat na takzvaných media roundtables, asi hodinových setkáních úzké skupinky novinářů z různých zemí a mediahousů nad určitým tématem. Na těchto media roundtables se lze potkat s řadou mediálních celebrit, ostřílených profíků z obrazovek největších televizí i s novináři, kteří přinesli největší investigativy globálního významu. 

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jak získat novinářský zdroj ve velkých technologických společnostech?
  • Proč je na světě mnohem víc zaměstnanců PR než novinářů – a poměr se stále zhoršuje?
sinfin.digital