Éra levného Netflixu a spol. končí. Velké streamovací služby zdražují o desítky procent, Voyo a prima+ zatím „drží lajnu“

Držet prst na tepu současné seriálové tvorby je pro tuzemského diváka stále nákladnějším koníčkem. Největší globální hráči za poslední rok zvýšili ceny svých online videoték o desítky procent a platformy, které stále drží „drží cenovou lajnu“, jsou na trhu spíš výjimkou než pravidlem. Přinášíme velký přehled, zda, proč a jak zdražuje právě vaše online videotéka i co v nejbližší budoucnosti čekat od největších českých hráčů.

Éra levných streamovacích služeb je u konce, předpovídají Financial Times a mají k tomu dobrý důvod. Analytici prestižního deníku totiž zmapovali, že cenový koš největších online videoték ve Spojených státech jen za poslední rok zdražil ze 73 dolarů na 87 dolarů. Zdražování se přitom netýká jen „lukrativního“ amerického trhu, ale i zemí, jako je Česko. 

Zde trend loni na podzim odstartoval Apple, který poslal cenovku své Apple TV+ ze 139 na 199 korun (růst o více než 40 procent). Loni rovněž streamingová platforma HBO Go/Max podražila ze 159 na 199 korun. A v těchto měsících zase zdražuje online videotéka Disney+, jejíž cena roste o pětinu na 239 korun měsíčně, což je cenovka, která ji řadí mezi nejdražší „video on demand“ platformy. 

Růst cen se netýká jen video platforem, k podobnému kroku přistupují i služby pro streamování hudby. Třeba Spotify zdražila letos v létě poprvé ve své historii: o 17 procent na 169 korun. 

Důvodů, které vedou velká studia ke zdražování svých videoték, je několik. Jedním z těch hlavních je nasycenost trhu, především toho lukrativního, amerického, kde tyto služby vykazují nejvyšší ARPU (průměrný výnos na jednoho zákazníka, pozn. red.). Podle datové společnosti Kantar má alespoň jednu videotéku předplacenou 85 procent amerických domácností – což je číslo, které roste už jen velmi pomalu, naposledy se zvýšilo meziročně o pouhé dva procentní body. Potenciál platforem k dalšímu růstu je tak omezený a firmy musejí hledat nové možnosti, jak růst. Třeba bojovat se sdílením účtů či zavádět „reklamou podpořené“ plány.  

Netflix jako zbytný luxus. Češi začínají šetřit, ruší předplatné a více sdílí účty

Druhým důvodem je fakt, že trh se proměnil, video platformy „dospěly“ a investoři chtějí vidět, že vydělávají peníze. Ohromující investice do obsahu za miliardy dolarů mají větší opodstatnění ve fázi rychlé expanze a nulových úrokových sazeb než v době, kdy na trhu vyrostla silná konkurence, sazby vyskočily o pět procentních bodů a většina platforem je stále ztrátová. V takový moment akcionáři pochopitelně tlačí na profitabilitu služeb – a to znamená i na zvýšení ceny.

V neposlední řadě je důvodem zdražování i fakt, že velké streamingové služby zdražovat „zkrátka mohou“. Lapidárně to nedávno na konferenčním hovoru s investory shrnul CEO společnosti Disney Bob Iger: „Byli jsme příjemně překvapeni, že ztráta předplatitelů v důsledku výrazného zvýšení cen za Disney+ bez podpory reklamy byla minimální. Ano, určitá ztráta to byla, ale byla relativně malá. To nás vede k přesvědčení, že ve skutečnosti máme slušnou cenovou elasticitu,“ dodal staronový šéf Disney.

sinfin.digital