Česká „butiková“ vydavatelství se loni vyhrabala z covidové díry, velcí hráči ale stále končili ve ztrátě

Covidový rok 2020 přinesl tuzemským mediálním domům v zásadě jen marast: Příchod pandemie, s ním spojená přísná vládní opatření a masivní propad reklamních výdajů znamenal, že většina publisherů předloni skončila hluboko v červených číslech – pokud vůbec přežili. Ovšem loňský rok – jiná písnička. Jak je patrné z právě zveřejňovaných hospodářských výsledků, řada vydavatelů se z „covidové jámy“ dokázala úspěšně vyhrabat a přehoupnout své hospodaření (zpět) do zisku. To však platí spíše pro menší, butiková vydavatelství, než pro velké vydavatele, kteří navzdory vylepšeným výsledkům stále tonou desítky až stovky milionů ve ztrátě. 

Jako poslední z tuzemských butikových vydavatelství zatím zveřejnil výsledky mediální dům New Look Media (NLM) Miloše Štěpaře – vydavatel týdeníku Euro anebo magazínu Dolce Vita. Majitelé vydavatelství (NLM je kromě Štěpaře minoritně vlastněna i Ondřejem Hergesellem, šéfredatorem týdeníku Euro) si přitom mohou mnout ruce. Za minulý rok se jim podařilo skokově navýšit tržby z necelých 15 milionů v roce 2020 na více než 40 milionů a zároveň navýšili i zisk o půl milionu na 2,2 milionu korun. 

Výsledky NLM – a zejména výrazný růst tržeb – jsou o to pozitivnější, že se jedná hlavně o „papírové“ vydavatelství, které se zaměřuje zejména na výrobu a prodej tištěných titulů. Tyto mediální domy přitom měly loni o starost více – ceny papíru se ve druhé polovině roku razantně zvýšily a pro některé vydavatele nebyl dostatek papíru vůbec k sehnání. 

sinfin.digital