Šance, že se vydavatelství Mladá fronta dočká úspěšného prodeje, byla po všech insolvenčních peripetiích asi desetiprocentní, říká v rozhovoru pro INFO.CZ generální ředitel vydavatelství Karel Novotný. Na mysli má pandemii koronaviru, násilné vystěhování, odchod klíčových zaměstnanců nebo odepření přístupu ke klíčovým interním systémům firmy. „To všechno jsme překonali a nyní míříme do aukce,“ říká ředitel Mladé fronty. Jak přesně bude prodej mediálního domu probíhat, nedávno přiblížil web MediaGuru. Novotný rozhovoru pro INFO.CZ popisuje zákulisí insolvenčních bojů a snad i světlé zítřky pro kdysi modřanské vydavatelství. O mediální dům dali najevo zájem například Radovan Vítek, Daniel Křetínský, Ivan Zach či Jaromír Soukup.
Kterému ze zájemců o Mladou frontu byste vítězství v aukci přál nejvíc?
Já osobně žádného favorita nemám, jakýkoliv prodej za rozumnou cenu budu brát jako úspěch. A to bez ohledu na to, zda se budoucí vlastník některé části vydavatelství později případně zbaví a přeprodá ji někomu jinému.
To by vám skutečně nevadilo?
Nevadilo. Mladou frontu tvoří dvě hlavní části – časopisecká a knižní. Z trhu mám od zájemců určité signály, že stojí vždy spíše jen o jednu z nich. Takže je možné, že aukce dopadne podle toho – například že nový vlastník část aktivit přeprodá, případně že dva noví vlastníci budou Mladou frontu provozovat jako společný podnik.
Proč by podle vás měli mít investoři o Mladou frontu zájem? Jde přece jen o dlouhodobě ztrátové vydavatelství, které nyní navíc prochází poměrně bolestivou insolvencí.
Každý, kdo kupuje společnost našeho formátu, to dělá kvůli návratnosti investice. Ta se ale může projevovat různým způsobem. Ta zřejmá návratnost je v primárně profitabilních částech vydavatelství – sem patří například knihy nebo dětské časopisy. Na druhé straně jsou ve vydavatelství i nákladové položky titulů, jež však novému majiteli přinesou vliv, který může zhodnotit prostřednictvím svých dalších aktivit a společností.
A jenom krátce k té bolestivé insolvenci. Jistě máte pravdu v tom, že se jedná o nelehké období. Je ale třeba říct, že nový majitel si kupuje zcela čistou firmu bez jakýchkoliv původních dluhů, závazků, případně vazeb na původního akcionáře. V té firmě nemůže už z logiky právního procesu být nic schovaného či zamaskovaného, například v účetnictví. Insolvence je jako tlustá čára, začíná se opět od začátku. K 10. září dostane nový majitel smlouvy zaměstnanců a „ičařů“, kmen knižních autorů, zavedená periodika, kmeny předplatitelů a web. Spoustu obchodních příležitostí, pak je na něm, jak s nimi naloží.