Česko přišlo na nejlepší způsob, jak zdanit velké technologické firmy. Píše o tom dnes respektovaný komentátor Leonid Beršidskij z agentury Bloomberg. České ministerstvo financí přistoupilo k navržení nové daně ve chvíli, kdy ztroskotala snaha prosadit jednu daň pro celou Evropskou unii. Návrh ministryně financí Aleny Schillerové už schválila vláda, od zbytku členských států se přitom výrazně liší.
Česko počítá se sazbou sedmi procent z výnosů za prodej digitální reklamy a osobních dat. Kromě toho ovšem do daně zahrnuje i firmy, které jsou pilířem takzvané sdílené ekonomiky, tedy Uber či AirBnb. Celkový výnos nového opatření má přinést do státní pokladny zhruba pět miliard korun ročně. Beršidskij upozorňuje, že Francie čeká od nové daně jen o 2,6 krát více, přestože je z hlediska populace šestinásobně větší.
Návrhy obou zemí jsou velmi podobné, ale Francie počítá s nižší tříprocentní sazbou. Podle Beršidského je ovšem český návrh v některých detailech lepší. Zatímco francouzský návrh vyjmenovává jednotlivé internetové platformy, Češi míří rovnou na výnosy ze zacílené reklamy. „Základní nespravedlnost, že globální giganti prakticky neplatí daně v zemích, v nichž působí, není jediným důvodem, proč vybírat digitální daň. Důležitou otázkou je, co přesně z aktivit technologických firem vyžaduje peněžní kompenzaci pro společnost,“ píše komentátor.