Nečekaně prudkou bouři vyvolalo páteční rozhodnutí tuzemského online supermarketu Rohlík.cz upravit systém odměn pro jeho kurýry. Ti firmě ve vášnivých diskusích na sociálních sítích vyčítají, že jim chce výrazně osekat jejich už tak hubené výdělky; management společnosti naproti tomu argumentuje, že firmě jde jen o větší společenskou odpovědnost a proklientský přístup. A výsledkem, který si nikdo nepřál, je reputační problém pro Rohlík a možné odchody nespokojených kurýrů. „O plánovaném ukončení spolupráce máme ojedinělé signály od kurýrů, kteří se ozvali na sociálních sítích. To je však menšina. Ale zcela upřímně: pokud někdo veřejně haní jméno firmy, nedokáže problémy řešit interně a hledat společně řešení, tak se zamýšlím, jestli vůbec chceme těmto lidem svěřovat nákupy pro naše zákazníky,“ říká v rozhovoru pro INFO.CZ výkonný ředitel Rohlíku Olin Novák.
Na sociálních sítích se objevila velká vlna nevole k vašemu novému systému odměňování kurýrů – a to jak mezi kurýry samotnými, tak i mezi zákazníky Rohlíku. Udělali jste chybu?
Úplně nejdřív si musím nasypat popel na hlavu: komunikaci nového systému odměňování jsme měli zajistit lépe a tento nedostatek jde za mnou. Právě komunikace nových změn je totiž ta hlavní věc, která naše kurýry nejvíc bolela – a mají pravdu, změny byly špatně a narychlo odkomunikované.
Podstatné je, co následovalo. Většina kurýrů se snažila v novém systému zorientovat a pochopit ho, s čímž se jim snažíme co nejvíc pomoct a osobně se poslední tři dny scházíme s kurýry a vysvětlujeme jim změny, společně počítáme kalkulace jejich odměn. Menšina našich kurýrů si ale situaci vzala osobněji a začali to propírat na sociálních sítích, z čehož je většina kontraktorů naštvaná a rozčarovaná, protože tato menšina rozhodně nereprezentuje názor všech kurýrů.
Většina kurýrů tedy podle vás nový systém podporuje?
Většina kurýrů k němu přistupuje zodpovědně a snaží se v nových pravidlech zorientovat. A právě jim vycházíme vstříc, například jsme oddálili datum, kdy nová pravidla vstoupí v platnost. Když jsme novinky v pátek oznamovali, chtěli jsme je zavést už v polovině měsíce, což bylo příliš narychlo. Na základě interních diskusí jsme proto platnost nových pravidel odložili až na začátek února a kurýři si mohou lépe rozmyslet, jak se k tomu postaví.
Máte signály, že by kurýři kvůli novým pravidlům chtěli ukončit spolupráci?
Máme tyto ojedinělé signály od kurýrů, kteří se ozvali na sociálních sítích. To je ta menšina. Ale zcela upřímně: pokud někdo veřejně haní jméno firmy, nedokáže problémy řešit interně a hledat společně řešení, tak se zamýšlím, zda chceme těmto lidem svěřovat nákupy pro naše zákazníky.
S kurýry, kteří si s námi změny interně vyříkávají, procházíme jejich kalkulace a snažíme se jim ukázat, že nový systém rozhodně není o tom, abychom jim strhávali desítky procent z jejich běžných fakturací. Myslím si, že když kurýrům vysvětlíme, že nový systém tu není jako nějaký bič na jejich faktury, k žádnému exodu nedojde. I proto, že jejich odměny budou stále mezi 50 až 70 tisíci Kč. To je stále velmi nadstandardní odměna, byť jde o náročnou činnost.
Tuto částku ale kurýři na sociálních sítích zpochybňují.
Máme na to data. V prosinci u nás kurýři fakturovali v průměru přes tři tisíce korun za den, průměrně jezdili asi 18 dní v měsíci. Záleží na každém, kolik chce kurýrní službou trávit času, někdo třeba jezdí pro dalšího kontraktora.
Což je však další část kritiky – že v podstatě provozujete švarcsystém.
Víme, že toto téma ve společnosti rezonuje, ale co se týká naší spolupráce s kurýry, jedná se o běžnou obchodní spolupráci, která nenaplňuje hlavní znaky pracovně-právního vztahu. Opakovaně nám to potvrzuje specializovaná právní kancelář, v tomto u nás vždy byla jasná transparentnost a otevřenost a pochopitelně soulad s příslušnými zákony. Osobně si myslím, že v tomto máme svědomí čisté.
Myslím si, že když kurýrům vysvětlíme, že nový systém tu není jako nějaký bič na jejich faktury, k žádnému exodu nedojde.