Přesně za týden udělí akademici po 92. nejslavnější filmové sošky světa – Oscary. Jedním z mnohonásobných aspirantů je se šesti nominacemi i snímek Jojo Rabbit. Film, který má silný český přívlastek – točil kompletně v Česku; v Barrandovských ateliérech, v Žatci, v Brdech, v Lenešicích u Loun. Co je však možná důležitější, Češi na výsledné podobě filmu zanechali podstatnou stopu. Pracovali na něm totiž tuzemští maskéři, scénografové, kostyméři, dvojníci či asistenti. O špičkové úrovni těchto i dalších českých filmových povolání svědčí i skutečnost, že si scénografka filmu Nora Sopková vysloužila nominaci na Oscara v kategorii Nejlepší výprava.
„Takový scénář jako Jojo Rabbit se nám dostane do rukou tak jednou za několik let,“ říká v rozhovoru pro INFO.CZ Václav Mottl, jeden z majitelů a producentů společnosti Czech Anglo Productions, která film Jojo Rabbit produkovala. Nemá na mysli jen vycizelovaný scénář a hollywoodské herce, byť samotný příběh o mladém chlapci Jojovi zapáleném pro německou mládežnickou organizaci Hitlerjugend a jeho matce (Scarlett Johansson) zapojené do odboje slibuje silný filmový zážitek. Divokou kartou snímku je však především režisér Taika Waititi, který si kromě scénáře a režie zvládnul také zahrát roli chlapcova imaginárního excentrického a emočně poněkud nestabilního kamaráda – Adolfa Hitlera.
Film si do nedělního oscarového klání, které se odehraje v Dolby Theatre v Hollywoodu, nese celkem šest nominací. Kromě aspirace na nejlepší film loňského roku má i šanci na sošku pro nejlepší herečku ve vedlejší roli, nejlepší adaptovaný scénář, nejlepší střih, nejlepší kostýmy a nejlepší výpravu. A právě v poslední nominaci mají Češi želízko – výprava filmu se totiž uskutečnila pod taktovkou Češky Nory Sopkové.
O Oscara!
„Jestli jsem už při natáčení věděl, že produkujeme oscarový snímek? To nikdy nevíte. Ale když jsme s Kevanem (Van Thompsonem, Mottlovým společníkem v Czech Anglo Productions, CAP, pozn. red.) dostali ten scénář do rukou, věděli jsme, že jde o něco výjimečného. Věděli jsme, že se nám dostala do rukou šance na jedinečný film – a přesně takové chceme dělat,“ vzpomíná Václav Mottl.
Paradoxně, Jojo Rabbit byl pro CAP snímek s docela malým rozpočtem, dohromady stál 14 milionů dolarů (asi 320 milionů korun). O to větší hrdost pak producenti pociťují vzhledem k jeho úspěchu. „Pro mě je produkce takovýchto výjimečných filmů – byť s menším rozpočtem, a tedy i s menším fee – mnohem podstatnější, než třeba kdybychom dělali marvelovky,“ vysvětluje Kevan Van Thompson.