Budoucnost českého vodíku: zelená, šedá, nebo růžová?

Vodík. Svou atomární strukturou vůbec nejjednodušší chemický prvek, který tvoří dvě třetiny vesmírné hmoty. Slunce coby ‚vodíkový fúzní reaktor‘ nám dodává 20tisíckrát více energie, než jsme schopni využít. Na Zemi se vodík vyskytuje v podobě sloučenin, zejména vody, z níž již dlouho umíme tento plyn vyrábět a využívat, stejně jako třeba ze zemního plynu nebo ropy. Dnes se jeho využití v oblasti průmyslu, energetiky a dopravy jako náhrada fosilních paliv skloňuje ve všech pádech. Jde ale o téma stejně výbušné, jako je sám čistý vodík při kritickém tlaku. A tlak na jeho povinné využívání ze strany legislativců se možná pomalu, ale rychle stává stejně výbušným.

Elektrolyzér v Napajedlech vyrobí během léta první kilogramy „zeleného vodíku“ ze střešní solární elektrárny pro veřejnou plnicí stanici. Podobné ‚experimentální‘ zařízení již několik funguje v areálu společnosti ÚJV Řež, od loňska je možné natankovat vodík i ve veřejné vodíkové stanici v Ostravě-Vítkovicích a od letošního jara na pražském Barrandově. 

Zdá se, že „vodíková revoluce“ u nás nabírá na obrátkách. Ostatně malé oddělení, které se v ÚJV Řež jako první v ČR začalo v roce 2005 zabývat vodíkem, se dnes podílí na na vývoji mnoha pilotních projektů v oblasti automobilové i železniční dopravy ve spolupráci se společnostmi jako Alstom, Iveco, Hyundai nebo Tatra. 

Původně čistě vědecko-výzkumné zaměření oddělení Vodíkové technologie v ÚVJ Řež se aktuálně soustředí nejen na aplikovaný a smluvní výzkum, ale poskytuje komplexní služby pro zavádění vodíkové ekonomiky pro zákazníky z oblasti státní správy, logistiky nebo správců průmyslových areálů. 

„Prvním signálem, že vodík není jen nějaký výstřelek vědců z laboratoří, byl náš vodíkový autobus TriHyBus, který měl homologaci pro provoz na pozemních komunikacích v ČR a spolu s ním vznikla v Neratovicích první vodíková stanice u nás a zároveň i ve střední Evropě,“ říká Ing. Aleš Doucek, vedoucí oddělení Vodíkové technologie a inovace v energetice ÚJV Řež a.s. „Provoz na pravidelných linkách trval asi pět let do roku 2014. Komerční výroba nenavázala z důvodu nízké poptávky po podobných vozidlech, ale dnes se opět zájem zvyšuje, zejména kvůli novým požadavkům Green Dealu.“

Slavnostní uvedení prvního vodíkového autobusu, vozidla Škoda H’CITY, do zkušebního provozu s cestujícími v Praze (červenec 2023); foto: Jakub Stadler / MAFRA / Profimedia
sinfin.digital