Velká pivní revoluce. Aneb proč se vlastně v Česku prodává pivo „na čepu“

Vliv manažerů, kteří pracují pro nadnárodní pivovarnické společnosti, zřejmě stojí za současnými revolučními změnami v českém „pivním“ názvosloví. Z klasické české „desítky“ se mimo jiné stalo výčepní pivo, místo jednoho sládka mají dnes pivovary i „sládky obchodní“ a místo z výčepu nabízejí mnohé hospody „pivo na čepu“.

Klasickým příkladem současné pivní revoluce v českém pivovarnictví je nadužívání slovního spojení „na čepu“. To je totiž zvláštní věc. Stovky hospod i malých a velkých pivovarů v Česku začaly tohle spojení používat, aniž kdokoliv dokáže říci, kde se vlastně vzalo nebo co stojí za jeho významem. Hospoda nabízí „na čepu“ polotmavou třináctku nebo jedenáctku, pivovary, včetně světově nejznámějších Plzeňského Prazdroje a Budějovického Budvaru, ho zařadily do svého marketingu. Ale proč vlastně?

„Pravdou je, že spojení na čepu používáme i v naší nabídce, restauracím ho ale nijak nevnucujeme nebo ho k němu nezavazujeme. Je to jejich dobrovolné rozhodnutí,“ řekl pro INFO.CZ mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář. Zároveň ale nedokázal odpovědět na otázku, kdy a proč začal pivovar toto sousloví používat. Jedná se o naprostý novotvar, žádný návrat ke kořenům nebo tradici předků. V Česku se spojení „na čepu“ nikdy nepoužívalo.

„Ptal jsem se v našem archivu a opravdu jsme nedokázali najít žádnou zmínku o používání tohoto slova v minulosti,“ řekl Kovář. A podobně hovoří i pivovarští historici. „Nikdy jsem se při pátraní archivech nesetkal s tím, že by nějaká hospoda či pivovar v Česku používaly slovo na čepu,“ řekl pro INFO.CZ českobudějovický historik Ivo Hajn, který se zabývá dějinami pivovarnictví.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Kde se vzalo slovní spojení "na čepu"?
  • A dává vůbec smysl?
  • Kolik mají dneska pivovary sládků?
  • A proč výčepní pivo a ne desítka?
sinfin.digital