Během covidu česká e-commerce narostla v tržbách přes 200 miliard korun a byla jedním z velmi mála odvětví, které namísto strmého pádu zažilo razantní růst. Letos však přichází vystřízlivění. Horší ekonomické podmínky totiž znamenají, že internetové obchodníky čekají těžší časy, které, jak varuje výkonný ředitel společnosti Heureka.cz Tomáš Braverman, řada e-shopů nepřežije.
Během covidové pandemie byl online maloobchod jedním z nesporných „vítězů“, spotřebitelé uvěznění v karanténách a pracující z domova si rychle navykli na nakupování online; ostatně, v období zavřených obchodů a dalších restrikcí jim ani nic jiného nezbylo.
Česká e-commerce tak razantně posílila, a to nejen tržbami, ale i vlastní expanzí. Vyrostla totiž až na 50 tisíc e-shopů, tedy přibližně na jeden na 200 obyvatel. To je velmi vysoké číslo i v evropském kontextu, pro srovnání, sousední Německo má při osminásobném počtu lidí „jen“ asi 150 tisíc online obchodů.
Zlaté časy zdánlivě neomezeného růstu – tržby českých e-shopů se během posledních čtyř let zdvojnásobily – v současném ekonomickém prostředí nicméně dostávají tvrdou ránu. Rostoucí inflace totiž znamená studenou sprchu pro nákupní apetit domácností, utaženější měnová politika zase prodražuje financování.
„Řada tuzemských e-shopů své procesy, logistiku, sklady a zaměstnance naškálovala po předchozím růstu na čísla, kterých zkrátka dnes nemohou nedosáhnout,“ vysvětluje na konferenci Digitální Česko Tomáš Braverman, ředitel online srovnávače Heureka.cz. „To v kombinaci s obtížnějším přístupem k financování znamená, že český sektor e-commerce nečekají jednoduché časy – a je poměrně pravděpodobné, že řada hráčů to ‚nedá‘.“