Pokud bude vláda na dopravě šetřit, hrozí kolaps, varují šéfové železnic a silnic

E15 Premium, Jan Novotný

Častá zpoždění na tratích, nekonečné výluky a nehody. Současná napjatá situace na české železnici je způsobená na jedné straně velkou modernizací řady úseků, ale na druhé straně také dlouhodobým zanedbáním údržby tratí, tvrdí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) nedávno navíc oznámil, že v plánovaném rozpočtu pro příští rok bude chybět 25 miliard korun a dalších 10 miliard z evropských zdrojů. To může podle šéfů českých železnic a silnic způsobit na komunikacích značná omezení a zpoždění naplánovaných oprav.

Během prvního srpnového víkendu zcela zkolabovala doprava na trati z Prahy do Olomouce. Opravovaný úsek zacpaly tři nehody po sobě. Vlaky měly až desetihodinová zpoždění a mezi oběma velkými městy uvízly tisíce cestujících. Podobné chvíle zažívají letos lidé téměř po celé zemi. Správa železnic se totiž v tomto roce pustila do obrovské modernizace české železnice.

Pracuje se na trati z Prahy do Olomouce, z Prahy do Brna, z Prahy do Českých Budějovic i z Prahy do Plzně, generální opravou procházejí tři velká nádraží v Českých Budějovicích, v Plzni i v Pardubicích. Jen opravy těchto tří nádraží spolknou přes tři miliardy korun. Takové tempo oprav bylo dosud v Česku nevídané. Jenže stávající zanedbaná infrastruktura nestačí během oprav absorbovat objízdné trasy a zejména dálková doprava na to doplácí.

sinfin.digital