Už jsme dosáhli vrcholu inflace, naopak může brzy nastat krize poptávky a ceny do roka mohou začít klesat, předpovídá v rozhovoru pro deník E15 Petr Smutný, partner poradenské společnosti PwC, kde působí jako vedoucí restrukturalizačního oddělení v regionu střední a východní Evropy. „Pokud nastane krize poptávky, bude tady havárie a bude muset nastat nějaká korekce. Podniky pak sáhnou k dramatické redukci nákladů,“ tvrdí Smutný. Šok by podle něj mohl být relativně krátký.
Proč se podle vás inflace v Česku blíží dvaceti procentům?
Hlavním faktorem je to, že se mezi lidi nasypaly „covidové peníze“, které nešly na nutná opatření v době pandemie, ale jen se tiskly nové peníze.
Inflaci způsobily jen ty dva roky covidové pandemie, nebo už na ni bylo zaděláno mnohem dříve?
Už se to táhne od minulé finanční krize. Problémy se tu vždycky řešily vydáním nových peněz. Peníze se vydávaly deset let a někde se to musí promítnout. Teď se ve velké míře uvolnily do systému. Jeden příklad za všechny je zrušení superhrubé mzdy, které přineslo lidem 150 miliard a to už je vidět. Lidé mají víc peněz a navíc tu máme ještě v této situaci souběh mnoha dalších faktorů.
Jak se vysoká inflace propisuje do finančního zdraví českých firem?
Pokud bych očistil vliv energií, tak u ostatních věcí už jsme dosáhli vrcholu. Jeden klient mi zrovna nedávno popisoval, že v jeden okamžik se mu letos zdražily vstupy o 40 procent, ale teď už dva měsíce vstupy nezdražují. Spotřebitelé ale už zvažují, jestli si za vysokou cenu dané zboží koupí. V situaci, kdy jsou drahé energie, budou lidé více omezovat svou spotřebu. Může se stát, že do roka zase začnou ceny klesat, protože může nastat krize poptávky. Určitě se ale nedostaneme s cenami tam, kde jsme byli.
Pokud se stávající krize nabídky změní v krizi poptávky, jak jste zmínil, co pak nastane?
Bude tady havárie a bude muset nastat nějaká korekce. Podniky pak sáhnou k dramatické redukci nákladů. Například my jako PwC jsme se rozhodli, že připravené investiční plány spustíme až později podle situace. Naše strategie je, že nechceme sahat na pracovní místa nebo mzdy. U našich klientů to ale může být jinak.