Vláda Petra Fialy vyhlásila „hon“ na rozpočtové úspory a ruku k dílu musejí přiložit všechna ministerstva. Šéf rezortu dopravy Martin Kupka (ODS) v rozhovoru pro INFO.CZ říká, že úspory budou bolet. Kromě omezení slev v dopravě, „pasti, kterou nám přichystala předchozí vláda“, plánuje Kupka škrtat v provozních výdajích údržbových prací. „To v podstatě znamená, že běžných údržbových prací na železnicích a na silnicích bude letos méně,“ vysvětluje ministr. V rozhovoru pro INFO.CZ hovoří i o dopravních prioritách českého předsednictví, osobním pohledu na Zelenou dohodu (Green Deal) či o roli, kterou by Česko mělo hrát při dobývání vesmíru.
Od července Česko předsedá Evropské unii. Jaké priority by mělo akcentovat v oblasti dopravy – a jaká témata bychom v této oblasti měli naopak tlumit?
Nejen v oblasti dopravy, ale i v hospodářské a energetické politice musí dát Česko najevo střízlivý přístup k dalšímu rozšiřování regulací a restrikcí.
O to větší pozornost máme jako země i jako unie zaměřit na podporu vědy a výzkumu, na vývoj inovativních technologií. Když už dnes většina evropských automobilek a celého dopravního průmyslu investuje velké finanční prostředky do vývoje a technologického posunu, máme na tom stavět i my a vytvořit pro to co nejlepší podmínky v oblasti legislativy i finanční politiky.
Rád bych také v roli předsednické země podpořil racionální diskusi nad návrhem nařízení o Transevropských dopravních sítích TEN-T. Je to pro nás klíčová cesta k financování výstavby prioritních projektů a nařízení se mění jedenkrát za deset let. V našich projektech vysokorychlostních železnic, modernizace železničních koridorů, městských uzlů a dopravních propojení se spojuje národní, středoevropský a celoevropský zájem. Představuje to pro naši zemi velkou šanci, nechceme-li zůstat v srdci Evropy dopravní periferií.
Rád bych i na domácím poli ukázal na reálné výsledky kosmického programu. Málokdo u nás zatím ví, kolik českých firem působí právě v oblasti pokročilých technologií a nejde samozřejmě jen o družice. Očekává se od nás, že urychlíme přípravu jednotných podmínek pro bezpilotní leteckou dopravu a že ukotvíme podporu pro budování infrastruktury pro silniční i železniční bezemisní dopravu.
Ta změna u evropských automobilek ale probíhá z nezanedbatelné míry i vlivem evropských regulací.
Popravdě, když hovořím s manažery zahraničních automobilek, ukazuje se, že tyto firmy nereagují až na ony regulace. Spíše reagují na změny nálad veřejnosti a očekávání spotřebitelů. Musejí sledovat vývoj technologií a zájem zákazníků. To je přece z jejich pohledu přirozenější než změnu eskalovat a tlačit regulací a dotacemi. S regulacemi a s dotacemi totiž na trh vždy vstupuje i jistá deformace, která se promítá do vyšších cen automobilů – a to i těch se spalovacími motory.
Moderní technologie navíc s dalším vývojem zlevňují a stávají se přístupné širší populaci – ten samý vývoj jsme viděli u osobních počítačů a později u mobilů, já podobný vývoj čekám dříve či později – pod tlakem státu i bez něj – také v oblasti elektromobility. I s ohledem na zájem samotných automobilek o pokročilé technologie a na úsilí výzkumných týmů na univerzitách si troufnu tvrdit, že než by to vymyslel nějaký regulátor, tak se automobilový trh bude měnit. I proto mi přijde ten zákaz jako zbytečné téma.
Zákaz výroby spalovacích motorů v EU po roce 2035?
Upřímně řečeno, já si nechci nechat toto téma vnutit. Pokládám za důležité, aby náš rezort s využitím finančních prostředků EU podpořil rozvoj infrastruktury jak pro elektromobilitu, jak ji známe dnes, tak aby dokázal vytvářet podmínky a široký prostor i pro další formy pohonu automobilů. Tady platí slova Wayna Gretzkyho snad ještě více než v hokeji: Je třeba bruslit tam, kde puk teprve bude, ne tam kde je teď.